Podobnie jak literatura, kino i sport - gry wideo stanowią dużą część wolnego czasu współczesnego człowieka - niezależnie od tego, czy chodzi o rozrywkę po ciężkim dniu pracy, czy też o zainteresowanie nowymi światami, postaciami i historiami. Od początku XXI wieku jakość gier wideo wzrosła do tego samego poziomu, co współczesne kino - i nadal ewoluuje do dziś.
Biorąc pod uwagę różnorodność gatunków i możliwości rywalizacji w wielu grach - pojawienie się cybersportu jako zjawiska masowego nie trwało długo. Każdego roku coraz więcej graczy z całego świata dołącza do społeczności cybersportowej - spędzając coraz więcej czasu w grach (aby doskonalić swoje umiejętności) lub po prostu działając jako zapalony fan swojej ulubionej drużyny, powiedzmy, w CS2.
Ci gracze, którzy mają wystarczająco dużo szczęścia, by dostać się do wielkich lig, stają się prawdziwymi gwiazdami cybersportowych rozgrywek, a dochód, jaki uzyskują z wygrywania wszelkiego rodzaju turniejów, staje się ich głównym dochodem, a treningi i występy na profesjonalnych arenach stają się głównym zajęciem ich życia.
Dla przykładu, łączna pula nagród The International (najważniejszego turnieju Dota2 na świecie) w 2024 roku wyniosła niewiarygodne 1,6 miliona dolarów. Porównajmy - zwycięzca Pucharu Anglii (najpopularniejszej gry sportowej na świecie) otrzymał 2,7 miliona dolarów - różnica miliona dolarów nie jest tak znacząca, biorąc pod uwagę, że piłka nożna i gry wideo "konkurują". Liczba widzów finałów różnych mistrzostw świata również jest imponująca. Finały wspomnianego już Dota2 ogląda średnio 20-30 milionów osób (w 2023 roku - 27 milionów, z czego połowa oglądała transmisję na żywo).
Tak imponujące dane dotyczące skali cybersportu tylko utwierdzają w przekonaniu o jego dalszym rozwoju - pula nagród będzie rosła, a liczba widzów i fanów na całym świecie będzie rosła nieubłaganie. Cybersport stał się już zjawiskiem kulturowym, niemal dorównując pod względem popularności wielu wydarzeniom sportowym.
Poziom organizacji wydarzeń cybersportowych, liczba sportowców, nagrody pieniężne i światowa sława najlepszych drużyn to tylko niektóre wskaźniki najwyższego poziomu, na jakim znajduje się obecnie cybersport. Oczywiście gry, które są popularne z roku na rok na arenie cybersportowej, również się zmieniają - przestarzałe poprzednie wersje, wydane sequele, aktualizacje i tak dalej. Specjalnie dla Ciebie - w tym artykule chcemy podzielić się z Tobą listą dziesięciu najpopularniejszych i najbardziej istotnych gier cybersportowych w 2024 roku. Miłej lektury.
Oprócz bycia królem strzelanek na arenie cybersportowej, CS2 jest również najpopularniejszą grą na Steamie, głównym sklepie z grami na świecie. Counter-Strike 2 to sequel równie popularnego Counter-Strike: Global Offensive, który został wydany w 2012 roku i nie stracił na popularności przez 12 lat. Istotą gry jest taktyczna rywalizacja dwóch przeciwnych obozów - terrorystów i sił specjalnych - na ulubionych, zaktualizowanych mapach w trybie 5 vs 5.
Na szczycie tabel turniejowych zwykle możemy zobaczyć takie gwiazdorskie składy jak Team Spirit, NaVi, FaZe Clan, Virtus.Pro i inne. Jednocześnie fundusze nagród za zwycięstwa w różnych turniejach tych drużyn wahają się od jednego do ośmiu milionów dolarów - to naprawdę imponujące liczby. W chwili pisania tego tekstu liczba graczy dziennie w CS2 wynosiła około półtora miliona osób.
Jako jedna z najlepszych 100-osobowych gier battle royale w gatunku, nic dziwnego, że popularność PUBG: BATTLEGROUNDS nie tylko nie słabnie, ale wciąż rośnie z miesiąca na miesiąc z milionami graczy z całego świata. Być może dla wielu powodem tej popularności jest nastawienie na realizm i atmosferę prawdziwych bitew ulicznych.
PUBG ujrzał światło dzienne w 2017 roku i w momencie premiery wyprzedził nawet Dota2 - króla sieciowej rywalizacji. Oto liczby - średnio w PUBG grało około 800 000 osób dziennie (jak wiadomo, tuż po premierze każdego oczekiwanego projektu online jest poza wykresami). Pomimo tendencji do spadku popularności w czasie - 7 lat po premierze gry online jest niesamowicie wysoka i stabilna - 700 000 graczy dziennie - i taką pochwałą nie mogą pochwalić się nie wszystkie projekty online. Średnio rocznie odbywa się około 15 dużych turniejów PUBG - a pula nagród waha się od niewielkiego 1 000 USD (na małych lokalnych turniejach) do 2 000 000 USD na mistrzostwach świata.
Nie sposób wyobrazić sobie listy popularnych gier cybersportowych bez Dota2 (która, podobnie jak CS2, jest prawdziwym ulubieńcem ludzi, również znajdującym się na szczycie list przebojów na Steamie). W przeciwieństwie do CS2, Dota2 reprezentuje gatunek MOBA - Multiplayer Online Battle Arena, w którym gracze w trybie 5 vs. 5 muszą rywalizować z drużyną przeciwną i jako pierwsi zniszczyć jej fortecę.
Charakterystyczną cechą gry jest duża liczba bohaterów o różnych umiejętnościach dostępnych dla graczy, co również wnosi istotny element strategii i taktyki przy wyborze pięciu grywalnych postaci w każdym indywidualnym meczu. Po 10 latach popularności (Dota2 została wydana w 2013 roku) - obecność gry w Internecie jest stale wysoka i utrzymuje się w granicach 700 000 graczy dziennie, a turnieje zaplanowane są do 2026 roku - z pulą nagród wynoszącą średnio 1 000 000 USD.
Kolejną popularną strzelanką na naszej liście jest Apex Legends. Ta gra jest stosunkowo młoda - wydana w 2019 roku, w ciągu 5 lat Apex nadal jest bardzo popularny wśród graczy i nie zamierza rezygnować ze swojej pozycji. Podobnie jak w Dota - w Apex gracze mogą również wybrać bohatera (z określonym zestawem umiejętności) przed rozpoczęciem meczu, ale gatunek FPS i nastawienie rozgrywki na battle royale z różnymi zadaniami sprawiają, że ten projekt jest bardzo wyjątkowy. Liczba graczy online w Apex jest obecnie stale wysoka i waha się w granicach pół miliona dziennie. Planowane są również turnieje Apex (około 10 w 2024 r.) - a pula nagród waha się od kilku tysięcy do miliona dolarów.
Fortnite to projekt deweloperów z Epic Games, jedna z najpopularniejszych gier battle royale. Podobna do PUBG - 100 graczy na rozległej wyspie walczących o prawo do bycia ostatnim ocalałym. Różnicą (i najprawdopodobniej głównym powodem popularności) od podobnych gier jest możliwość budowania dużych struktur, schronów i bunkrów z improwizowanych materiałów - w skrócie, Fortnite ma bardzo rozwinięty system rzemiosła oprócz strzelanki i komponentu walki. Fortnite stał się jedną z najpopularniejszych gier na światowych zawodach i turniejach z ponad 45 milionami aktywnych graczy, a pula nagród w Fortnite Championship Series 2024 (najważniejszym turnieju na świecie) wynosi niewiarygodne 7,675 miliona dolarów.
NARAKA: BLADEPOINT to jedna z nowych i zdobywających popularność bitew online. Ten battle royale oparty jest na legendach i mitach dalekiego wschodu (zaprojektowanych i narysowanych w odpowiednim stylu). Gracze będą walczyć głównie przy użyciu broni białej (w przeciwieństwie do innych gier battle royale, które używają głównie broni ręcznej) - i to jest główny atut i zaleta NARAKA. Wydana po raz pierwszy 12 sierpnia 2021 r. przez NetEase Games Global jako wydawcę i organizatora pierwszych zawodów cybersportowych w połowie 2022 r., ma wielu fanów, a każdego dnia gra w nią do 300 000 graczy, a liczba ta rośnie z czasem.
Tom Clancy's Rainbow Six Siege to taktyczna strzelanka online opracowana przez Ubisoft Montreal, która powróciła do czołówki gier po długiej przerwie. Gra, wydana 1 grudnia 2015 roku, jest obecnie jedną z najpopularniejszych, a każdego dnia gra w nią około 200 000 osób. Ponadto w tym roku odbyło się już około 10 turniejów Rainbow Six Siege z pulą nagród wynoszącą średnio 120 000 - 150 000 USD.
League of Legends, często skracane do LoL, to gra MOBA stworzona przez Riot Games. Od czasu premiery w 2009 roku, LoL stał się jedną z najpopularniejszych gier online z ponad 27 milionami aktywnych graczy. W LoL gracze wybierają postacie (każda z własnymi umiejętnościami), aby połączyć siły i zniszczyć fortecę wroga w strategicznych bitwach. Warto zauważyć, że LoL jest milcząco uważany za głównego (i jedynego) konkurenta Dota 2 w tym gatunku - potwierdzają to dziesiątki turniejów i setki tysięcy dolarów w nagrodach pieniężnych.
Call of Duty to pierwszoosobowa strzelanka, która przenosi graczy do różnych epok historycznych, w tym II wojny światowej, zimnej wojny, współczesności, a nawet przyszłości. Opracowana przez Infinity Ward i opublikowana przez Activision, ta seria gier stała się ulubieńcem wielu fanów akcji. Z aktywną bazą użytkowników liczącą prawie 15 milionów graczy, Call of Duty nadal zapewnia wciągające wrażenia wojenne.
Call of Duty: Warzone - cybersportowa wersja Call of Duty cieszy się obecnie również ogromną popularnością wśród fanów battle royale, takich jak wspomniane wcześniej PUBG czy Fortnite. W tym roku odbyło się już około 5 turniejów Warzone, a pula nagród wynosi około 30 tysięcy dolarów.
Jest to darmowa gra FPS stworzona przez Riot Games. Oparta na koncepcji podobnej do CS2, ta gra zawiera dwie drużyny (pięciu vs. pięciu graczy w każdej drużynie). Główną różnicą w stosunku do CS2 i podobnych gier jest to, że w Valorant każdy bohater ma specjalne umiejętności, które dodają emocji do bitwy. Pod tym względem Valorant jest podobny do innego słynnego projektu Blizzarda - dobrze znanego Overwatch.
Valorant jest jedną z najbardziej znanych gier w swoim gatunku - średnia stabilność online wynosi około miliona osób dziennie. Popularność turniejów w tej grze jest również na wysokim poziomie - około 20 turniejów w ciągu 3 miesięcy 2024 roku i pula nagród w wysokości 30-40 tysięcy dolarów mówi sama za siebie.
W tym artykule opowiedzieliśmy o 10-ciu najpopularniejszych grach na arenie cybersportowej w 2024 roku. Biorąc pod uwagę stabilność online, wysokie pule nagród i planowanie turniejów - jesteśmy pewni, że te gry nie stracą na znaczeniu do końca 2024 roku. Chcielibyśmy również przypomnieć, że większość z tych gier jest całkowicie darmowa - możesz wypróbować każdy z tych projektów w wolnym czasie. Być może uda ci się odnieść sukces na profesjonalnej arenie cybersportowej, na przykład w Apex Legends i zostać gwiazdą tego młodego, ale bardzo obiecującego sportu.
CZYTAJ WIĘCEJ ARTYKUŁÓW O TEMATYCE E-SPORTU
Portal MMO Team
Nasza misja to dostarczanie Wam najlepszych informacji i multimediów ze świata gier komputerowych, ze szczególnym uwzględnieniem niesamowitych gatunków: MMO, MMORPG i MOBA.
Rodzaj: Inne
Grafika: izometryczna • Premiera: 2013 • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: Darmowa • Platformy: PC • Wersja PL: Tak •
Producent: Valve • Wydawca: Valve • Tematyka: MOBA - strategiczna rywalizacja drużynowa na polu bitwy
Ocena | Premiera | |
6. Mistrzowie Żywiołów | 7.7 | 2014 |
7. Big Bang Empire | 7.7 | 2014 |
8. Heroes of the Storm | 7.7 | 2015 |
9. Hearthstone | 7.6 | 2014 |
10. Arkadia | 7.6 | 1997 |