O tym czy e-sport jest faktycznie sportem czy nie to temat na długą dyskusję. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest to jedna z najszybciej rozwijających się form wieloosobowej rywalizacji. Świadczy o tym choćby podejście samych organizacji czy klubów, które oprócz inwestowania w konwencjonalne formy rywalizacji, coraz chętniej wkraczają na rynek wirtualny. Za przykład mogą posłużyć na przykład znane niemieckie zespoły piłkarskie jak Schalke 04 czy VFL Wolfsburg, które mocno stawiają na rozwój swoich e-sportowych sekcji. Nie ma się czemu dziwić. Rozgrywki najmocniejszych drużyn e-sportowych śledzą setki tysięcy fanów na całym świecie, a nagrody zdobywane w najważniejszych turniejach już teraz można spokojnie porównywać z tymi, które można wygrać na boisku czy bieżni.
Na wstępie warto wyjaśnić podstawową kwestię. Tak jak w konwencjonalnym sporcie mamy do czynienia z podziałem na różne turnieje, w zależności od dyscypliny, tak podobnie jest w wirtualnej odmianie - z tym, że podział dotyczy gier.
Jedno z najważniejszych wydarzeń e-sportowych to właśnie IEM. Finały tych rozgrywek mają miejsce min. w Katowickim Spodku (ale także w Los Angeles, Kolonii, Dubaju, Seulu czy Montrealu) i od lat przyciągają nie tylko zawodników oraz kibiców, ale i fanów szeroko pojętego cosplayu, a także influenserów, biznesmenów związanych z branżą oraz rzecz jasna dziennikarzy.
League of Legends to jedna z najpopularniejszych gier wieloosobowych, więc siłą rzeczy - najważniejsze turnieje również przyciągają ogromną rzeszę fanów. Pierwszy turniej rangi mistrzowskiej został rozegrany w 2011 roku. Rozgrywki co roku odbywają się w innym mieście na terenie Europy, Azji oraz Ameryki Północnej. Gracze zwykli określać turniej mianem tzw. "Worldsów".
Organizowany od 2011 roku przez firmę Valve turniej skupia się na rozgrywkach w grach wyprodukowanych przez to studio, czyli: Counter Strike Global Offensive, Half Life czy Dota 2. W finałach bierze udział ok. 18 drużyn, z których najlepsze cieszą się ogromną popularnością, nie mniejszą niż znane kluby sportowe.
Jednym z najczęściej powtarzających się pytań jest to dotyczące nagród. Ogromna popularność niesie za sobą wymierne korzyści finansowe dla uczestników, a zwłaszcza - dla zwycięzców. W ramach rozgrywek Mistrzostw Świata League of Legends, pula nagród oscyluje w okolicach 2,5 milionów dolarów. Łączna suma do wygrania podczas IEM to natomiast kwota przekraczająca milion dolarów. Zdecydowanie najlepiej "płatne" są rozgrywki The International, gdzie pełna pula wynosi nierzadko 30-40 milionów USD. Oprócz tego, należy doliczyć również ogromny wzrost popularność wszystkich uczestników, co również może się przełożyć na wymierne korzyści finansowe.
CZYTAJ WIĘCEJ ARTYKUŁÓW O TEMATYCE E-SPORTU I ZARABIANIA ONLINE
Portal MMO Team
Nasza misja to dostarczanie Wam najlepszych informacji i multimediów ze świata gier komputerowych, ze szczególnym uwzględnieniem niesamowitych gatunków: MMO, MMORPG i MOBA.
Rodzaj: Sportowe & wyścigi
Grafika: 3D • Premiera: 2005 • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: Darmowa • Platformy: Przeglądarka internetowa • Wersja PL: Tak •
Producent: Power Challenge • Wydawca: Bigpoint Games • Tematyka: Manager sportowy - piłka nożna
Ocena | Premiera | |
6. FIFA 21 | 7.3 | 2020 |
7. DSJ 4 - Deluxe Ski Jump 4 | 7.3 | 2011 |
8. TrackMania Nations Forever | 7.3 | 2008 |
9. Rocket League | 7.3 | 2015 |
10. Deluxe Ski Jump 3 - DSJ 3 | 7.3 | 2004 |