O tym czy e-sport jest faktycznie sportem czy nie to temat na długą dyskusję. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest to jedna z najszybciej rozwijających się form wieloosobowej rywalizacji. Świadczy o tym choćby podejście samych organizacji czy klubów, które oprócz inwestowania w konwencjonalne formy rywalizacji, coraz chętniej wkraczają na rynek wirtualny. Za przykład mogą posłużyć na przykład znane niemieckie zespoły piłkarskie jak Schalke 04 czy VFL Wolfsburg, które mocno stawiają na rozwój swoich e-sportowych sekcji. Nie ma się czemu dziwić. Rozgrywki najmocniejszych drużyn e-sportowych śledzą setki tysięcy fanów na całym świecie, a nagrody zdobywane w najważniejszych turniejach już teraz można spokojnie porównywać z tymi, które można wygrać na boisku czy bieżni.
Na wstępie warto wyjaśnić podstawową kwestię. Tak jak w konwencjonalnym sporcie mamy do czynienia z podziałem na różne turnieje w zależności od dyscypliny, tak podobnie jest w wirtualnej odmianie – z tym, że podział dotyczy konkretnych tytułów gier. Każdy gatunek, a nawet każda większa gra sieciowa posiada własny cykl turniejowy, własną scenę i własne zasady kwalifikacji. Do najważniejszych należą te rozgrywane cyklicznie z udziałem najlepszych drużyn świata, gdzie na szali leżą nie tylko ogromne pule nagród, ale też prestiż i rozpoznawalność w całym środowisku graczy.
Jedno z najważniejszych wydarzeń e-sportowych na świecie to bez wątpienia Intel Extreme Masters. Cykl turniejów rozgrywany w wielu miastach globu – od Los Angeles, przez Seul, aż po Kolonię – ma swoje kultowe miejsce również w Polsce, a konkretnie w katowickim Spodku. To tam co roku w lutym gromadzą się najlepsze drużyny CS:GO (obecnie CS2), ale też tłumy kibiców, entuzjastów cosplayu, kolekcjonerów skinów i sprzętu gamingowego. Dla wielu to coś więcej niż turniej – to święto gamingu, którego atmosfera przypomina największe imprezy sportowe na świecie.
League of Legends to jedna z najpopularniejszych gier sieciowych w historii, a jej scena e-sportowa jest równie imponująca. Mistrzostwa Świata, czyli tzw. Worlds, odbywają się co roku od 2011 i gromadzą najlepsze drużyny z różnych regionów – od Korei i Chin, przez Europę i Amerykę, aż po Amerykę Łacińską i Azję Południowo-Wschodnią. Turniej zawsze odbywa się w wielkiej oprawie, z widowiskowymi ceremoniami otwarcia i sceną przypominającą wielkie koncerty. Oprócz rozgrywek sportowych jest to też gigantyczne wydarzenie medialne, przyciągające uwagę sponsorów, dziennikarzy i marek modowych.
Organizowany przez Valve od 2011 roku turniej The International to absolutna czołówka światowego e-sportu, jeśli chodzi o prestiż i pulę nagród. Choć koncentruje się głównie na grze Dota 2, jego znaczenie w świecie gamingu jest olbrzymie. Każda edycja przyciąga najlepsze drużyny z całego świata – zazwyczaj 18, wyłonionych w długim i wymagającym procesie kwalifikacyjnym. TI zasłynął z rekordowych pul nagród, które nierzadko przekraczały 30 milionów dolarów – większość z nich pochodziła ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów w grze. To właśnie The International ustanowił nowy standard, jeśli chodzi o finansowanie e-sportu przez społeczność.
Jednym z najczęściej powtarzających się pytań jest to dotyczące nagród. Ogromna popularność niesie za sobą wymierne korzyści finansowe dla uczestników, a zwłaszcza - dla zwycięzców. W ramach rozgrywek Mistrzostw Świata League of Legends, pula nagród oscyluje w okolicach 2,5 milionów dolarów. Łączna suma do wygrania podczas IEM to natomiast kwota przekraczająca milion dolarów. Zdecydowanie najlepiej "płatne" są rozgrywki The International, gdzie pełna pula wynosi nierzadko 30-40 milionów USD. Oprócz tego, należy doliczyć również ogromny wzrost popularność wszystkich uczestników, co również może się przełożyć na wymierne korzyści finansowe.
Interesuję Cię e-Sport?
Sprawdź nasze zestawienie TOP 7 GRY E-SPORTOWE
Poznaj także możliwości zarabiania na eSporcie.
Poznaj TOP 7 GIER Z NAJWIĘKSZYM RYNKIEM WIRTUALNYCH ITEMÓW
Portal MMO Team
Nasza misja to dostarczanie Wam najlepszych informacji i multimediów ze świata gier komputerowych, ze szczególnym uwzględnieniem niesamowitych gatunków: MMO, MMORPG i MOBA.
Rodzaj: Shootery
Grafika: 3D • Premiera: 2017 • PvP: Tak • PvE: Nie •
Koszt: Free to play • Platformy: PC, Playstation 4, Xbox One • Wersja PL: Tak •
Producent: Epic Games • Wydawca: Epic Games • Tematyka: Battle royale TPS z budowaniem
Ocena | Premiera | |
6. Tacticool | 7.7 | 2019 |
7. Mech Arena: Robot Showdown | 7.7 | 2019 |
8. World of Warplanes | 7.7 | 2013 |
9. Steel Hunters | 7.7 | 2025 |
10. War Thunder | 7.6 | 2012 |