Zastanawialiście się kiedyś jak drużyny e-sportowe zarabiają pieniądze? To nie wygrana utrzymuje drużyny na powierzchni. Ekipy mogą czasami walczyć o utrzymanie rentowności, a niestety z powodu ciągnącej się pandemii było to w ostatnich latach bardzo trudne. Jednak wiele drużyn nadal dobrze prosperuje, a największe zespoły e-sportowe radzą sobie całkiem dobrze.
Nie ma wątpliwości, że w ciągu ostatnich pięciu lat e-sporty stały się fenomenem na skalę globalną. Dzięki streamingowi, ostrej rywalizacji i zaangażowaniu społeczności, branża ta oferuje dziś możliwości zarobku dla tysięcy ludzi, nie tylko zawodników. Co robią więc drużyny, aby sezon zakończyć na plusie?
Raporty dotyczące przychodów i zysków najpopularniejszych firm e-sportowych zwykle nie są publikowane i mało śmiertelników ma pojęcie o skali zysków. Menedżerowie niechętnie dzielą się statystykami finansowymi. Prawda jest niestety taka, że poza kilkoma największymi markami większość drużyn e-sportowych w początkowym okresie ma tendencję do bycia pod kreską. Zyski przychodzą później - jak w każdym biznesie.
Skąd więc biorą się pieniądze? Drużyny e-sportowe generują pieniądze z nagród turniejowych, streamingu/tworzenia treści, gadżetów i oczywiście ze sponsoringu. W ten ostatni wchodzą chętnie firmy gamingowe, które nie dość, że umieszczają e-sporty w swoich ofertach, to dodatkowo wykładają pieniądze na turnieje i sponsorują konkretne teamy. Spójrzmy, jak to wygląda w szczegółach.
Najprostszym sposobem na zarabianie pieniędzy w e-sporcie jest wygrywanie turniejów. Niestety musimy was rozczarować: nie osiągniemy w ten sposób stałego dochodu, ponieważ nie zawsze będziemy częścią drużyny, która wygra największą pulę nagród. Fundusze turniejowe na poziomie amatorskim lub półprofesjonalnym są przeciętne. Stanowią raczej coś w rodzaju paliwa dla naszej pasji. Okazjonalne nagrody pieniężne dają motywację do tego, aby w pełni zaangażować się w kontynuowanie kariery.
W dłuższej perspektywie same wygrane turniejowe nie są w stanie zapewnić wystarczającego dochodu dla całej drużyny. Co więcej, sukcesy są skorelowane z poziomem graczy, a ciężko jest znaleźć zawodników, którzy nie chcą dołączyć do bardziej znanych drużyn. Nowa ekipa ma więc podwójnie pod górkę: najlepsi zawodnicy są rekrutowani przez lepsze teamy.
Dzięki rosnącej oglądalności e-sportu pojawiają się inne możliwości monetyzacji gry. W branży e-sportowej sponsorzy stanowią większość przychodów dla drużyn. Marki zdają sobie sprawę z zasięgów generowanych przez drużyny e-sportowe i chętnie z tego korzystają.
Firmy produkujące elektroniczne i sprzęt są jednymi z największych sponsorów w e-sporcie. Wśród innych branż znajdują się również producenci suplementów. Firma analityczna Newzoo wykazała, że w 2021 roku sponsorzy stanowili ponad połowę przychodów. W 2020 roku z wygenerowanych przez główne teamy 950,3 mln dolarów aż 584,1 mln pochodziło od sponsorów.
Zespoły e-sportowe nie inwestują swoich pieniędzy wyłącznie w zawodników. Szukają również popularnych streamerów, aby w ten sposób budować zasięgi. Podpisanie umowy ze streamerem może nie przynieść drużynie bezpośrednich korzyści, ale popularni streamerzy mają stałą publiczność. Ułatwia to więc znalezienie potencjalnego sponsora. Lokowanie produktu podczas transmisji partnerskich jest również chętnie wykorzystywane, a streamerzy służą jako ambasadorzy marki zarówno dla drużyny e-sportowej, jak i jej sponsorów.
Towar czy usługa wcześniej czy później zacznie przynosić zyski, jeśli drużyna e-sportowa zyskuje na popularności. Platformy takie jak FaZe Clan czy Cloud9 są rozpoznawalne w branży, więc mogą łatwo sprzedać spore ilości towaru - wszystko dzięki lojalnej bazie fanów i stałym klientom. Musimy jednak zdać sobie sprawę z tego, że widzowie uwielbiają czuć się częścią zespołu i chętnie czynią to poprzez zakup obrandowanych gadżetów i odzieży. Dlaczego by więc z tego nie skorzystać?
Wraz ze wzrostem strumieni przychodów zespołu możliwość długoterminowej kariery w e-sporcie stała się rzeczywistością. Do menedżerów drużyn należy decyzja o wybraniu odpowiedniej ścieżki finansowania - z pewnością możliwości są w 2022 roku większe niż kiedykolwiek.
CZYTAJ WIĘCEJ ARTYKUŁÓW O ZARABIANIU NA GRACH KOMPUTEROWYCH
Portal MMO Team
Nasza misja to dostarczanie Wam najlepszych informacji i multimediów ze świata gier komputerowych, ze szczególnym uwzględnieniem niesamowitych gatunków: MMO, MMORPG i MOBA.
Rodzaj: Fantasy MMORPG
Grafika: 3D • Premiera: Odwolana • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: Brak • Platformy: Przeglądarka internetowa • Wersja PL: Nie •
Producent: Artplant • Wydawca: Bigpoint Games • Tematyka: Fantasy - Gra o Tron
Ocena | Premiera | |
6. Ragnarok Online 2: Legend of the Second | 7.7 | 2012 |
7. World of Chaos | 7.7 | 2021 |
8. Hero Wars | 7.7 | 2016 |
9. Ragnarok Online | 7.7 | 2002 |
10. Broken Ranks | 7.7 | 2022 |