Gatunek: Inne
Tematyka: Fantasy MOBA PvP starcia z innymi graczami
Grafika: izometryczna
Producent: IceFrog, Richard Garfield, Steve Feak - Valve Corporation
Wydawca: Valve Corporation
Platformy: PC
Premiera: 2003
Wersja PL: NIE
Koszt gry: Abandonware
Limit wieku: brak
Aktywna: TAK
DOTA (Defense of the Ancients) to jedna z najważniejszych gier w historii, która zdefiniowała gatunek MOBA (Multiplayer Online Battle Arena). Powstała jako modyfikacja kultowego Warcraft III: The Frozen Throne, szybko zdobywając rzesze fanów na całym świecie. ak często nazywa się tę grę, była projektem zapoczątkowanym przez twórców takich jak Eul, Steve „Guinsoo” Freak i IceFrog. Jej podstawą stał się strategiczny model walk drużynowych na zamkniętej mapie, gdzie dwie pięcioosobowe drużyny rywalizują o zniszczenie bazy przeciwnika. Każdy gracz wciela się w bohatera z unikalnymi zdolnościami, co sprawia, że rozgrywka jest niezwykle taktyczna i wymagająca. Mechaniki te nie tylko odróżniły DOTA od innych gier tamtych czasów, ale również zrewolucjonizowały podejście do strategii czasu rzeczywistego. Jej sukces dał początek grom, które dzisiaj królują na scenie esportowej.
Jednym z kluczowych elementów DOTA jest system ulepszania bohaterów. W trakcie gry zdobywamy doświadczenie i złoto, co pozwala na rozwój umiejętności oraz zakup ekwipunku. Szczególnie ważny jest tu tzw. last hitting, czyli precyzyjne wykańczanie przeciwników, aby zdobywać złoto. Wybór odpowiednich przedmiotów oraz rozwój umiejętności muszą być dostosowane do roli bohatera w drużynie – niewłaściwie rozwinięta postać może przesądzić o przegranej.
Każdy mecz rozgrywany jest na klasycznej mapie, gdzie drużyny dążą do zniszczenia wież obronnych przeciwnika, pokonując napływające fale sług. Ostatecznym celem jest unicestwienie głównej struktury bazy wroga. Dzięki unikalnym trybom gry, jak np. „All Random” czy „Single Draft”, DOTA dostarczała różnorodnych doświadczeń, które przyciągały graczy na setki godzin.
Jednym z największych atutów DOTA jest szeroki wachlarz bohaterów – w wersji podstawowej gracze mieli do wyboru aż 112 postaci, z których każda miała inne zdolności i rolę. Twórcy zadbali o balans między nimi, co sprawiało, że kluczowe było zrozumienie mocnych i słabych stron poszczególnych postaci.
Rozgrywka wymagała ścisłej współpracy drużynowej. Udana koordynacja ataków, ochrona słabszych sojuszników i strategiczne planowanie były niezbędne do osiągnięcia zwycięstwa. Gracze musieli jednocześnie analizować sytuację na mapie i przewidywać ruchy przeciwnika, co czyniło każdą rozgrywkę dynamiczną i emocjonującą.
Mimo że DOTA 1 opierała się na silniku Warcraft III, z czasem stała się niezależnym bytem w świecie gier. Jej społeczność rozwijała się dynamicznie, a modyfikacje i poprawki IceFroga utrzymywały grę na najwyższym poziomie. To właśnie ta baza graczy przyczyniła się do narodzin DOTA 2, sequela stworzonego przez Valve.
DOTA (Defense of the Ancients) do dziś pozostaje ikoną, która ukształtowała gatunek MOBA. Bez niej trudno wyobrazić sobie dzisiejsze tytuły, takie jak League of Legends czy Heroes of the Storm. Jej wpływ na kulturę graczy oraz scenę esportową jest nie do przecenienia.
DOTA to gra, która zrewolucjonizowała świat gier wideo, wprowadzając unikalne mechaniki oraz zmieniając podejście do rywalizacji zespołowej. To nie tylko klasyk, ale również fundament dzisiejszego gatunku MOBA, który przyciąga miliony graczy na całym świecie.
Ocena | Premiera | |
6. Mistrzowie Żywiołów | 7.7 | 2014 |
7. Big Bang Empire | 7.7 | 2014 |
8. Heroes of the Storm | 7.7 | 2015 |
9. Hearthstone | 7.6 | 2014 |
10. Candy Match | 7.6 | 2021 |