Koronawirus 2019-nCoV (COVID-19) poważnie namieszał w całej gamie codziennych aktywności oraz zaplanowanych wydarzeniach w przeróżnych miejscach na świecie. Jeszcze chwilę temu zastanawialiśmy się co będzie w Polsce, skoro zagrożenie jest realne, ale nie stwierdzono póki co żadnego zachorowania na terenie naszego kraju. Dziś, równo dzień po odkryciu pierwszego zakażonego pacjenta możemy tylko domyślać się, co będzie dalej w temacie przeróżnych imprez masowych, wydarzeń i tym podobnych. A jak na Koronawirus 2019-nCoV, czyli COVID-19 zareagowała branża gier wideo?
Pierwszą rzeczą o której zapewne pomyśli każdy z nas, jest niedawna impreza esportowa, odbywająca się na terenie katowickiego Spodka. Intel Extreme Masters 2020, bo o tym wydarzeniu mowa, zostało decyzją wojewody śląskiego pozbawione możliwości udziału publiczności. Decyzja ta odbiła się szerokim echem w mediach nie tylko branżowych, bowiem po pierwsze, do Katowic zdązyły przybyć już tysiące fanów z całego świata (przewidywano udział ponad 170 000 tysięcy osób), a po drugie była to pierwsza decyzja tak drastyczna w skutkach w obliczu nieszczęsnego wirusa.
Krótko po nieszczęśliwych doniesieniach na temat Intel Extreme Masters 2020, świat obiegła informacja o innych wydarzeniu z branży gier wideo, czyli o przełożeniu konferencji GDC 20. Impreza ta była szalenie istotna z punktu widzenia ludzi branży - możliwość wymiany kontaktów, nawiązania współpracy pomiędzy różnymi studiami i możliwość promowania twórców niezależnych, wymiana poglądów i opinii. W związku z ryzykiem, bo ponownie chodziło o Koronawirus 2019-nCoV (COVID-19), z imprezy wycofała się większość sponsorów, ale także wydawcy i firmy takie jak Electronic Arts, Kojima Productions, Gearbox oraz Facebook. Nowy termin nie jest do końca znany, lecz mówi się o tegorocznym okresie letnim. Ruszyła też zbiórka pieniędzy na pokrycie kosztów mniejszych, niezależnych deweloperów, który zdążyli ponieść wydatki na rzecz transportu i organizacji w San Francisco, gdzie impreza miała się odbyć.
Koronawirus 2019-nCoV (COVID-19) nie wygrał natomiast z targami PAX East, które to z racji wcześniejszego terminu niż poprzednia impreza, jednak zostały rozpoczęte zgodnie z planami. Z jednej strony zauważono, że na halach znajdowało się mniej ludzi, tworzyli oni mniejsze kolejki do ogrywania nowych produkcji (dla obecnych to akurat zaleta), ale sami organizatorzy przyznali, że ilość odwiedzających nie odstawała od poprzednich edycji. Można było także zaobserwować ciekawe zjawisko w postaci dokładnej dezynfekcji każdego stoiska, panelu czy blatu po każdym z odwiedzających. Zachowano wiele środków ostrożności, zatem można powiedziec, że organizatorzy odnieśli swoistego rodzaju sukces w walce z wirusem. Inna sprawa, że część dużych wydawców i tak zdecydowała się odpuścić imprezę.
To tyle w temacie imprez growych, a jak Koronawirus 2019-nCoV (COVID-19) wpływa na sam rynek gier? Tutaj sytuacja prezentuje się równie ciekawie, ale można by rzec, że pozytywnie. W dużym skrócie, z racji częstego wstrzymywania prac przez zakłady pracy, przenoszenia osób w stan kwarantanny i innych niedogodności, wiele osób z racji nadmiaru czasu oddała się interaktywnej rozrywce. Duża ilość znudzonych osób siedzących w domach to świetny cel dla producentów i deweloperów - stąd często pojawiające się obniżki na różnego rodzaju tytuły. Co więcej, duże skoki popularności odnotowały platformy streamingowe. Gry takie jak League of Legends czy PUBG przyciągnęły do siebie miliony nowych obserwujących i oglądających.
Bezpośrednim efektem, z którym związany jest Koronawirus 2019-nCoV (COVID-19), to na pewno gigantyczny wzrost popularności gry Plague Inc: Evolved. Gra będąca ciekawie odwzorowaną symulacją rozprzestrzeniania się wirusa na świecie zyskała miliony nowych fanów na każdym kontynencie krótko po tym, jak pojawiły się doniesienia o nowej epidemii. O ile jest to wydarzenie wręcz cykliczne, tak w tym przypadku można mówić o fenomenie, bo wyniki pobiły wszelkie dotychczasowe rekordy.
Bezpośrednim efektem, z którym związany jest Koronawirus 2019-nCoV (COVID-19), to na pewno gigantyczny wzrost popularności gry Plague Inc: Evolved. Gra będąca ciekawie odwzorowaną symulacją rozprzestrzeniania się wirusa na świecie zyskała miliony nowych fanów na każdym kontynencie krótko po tym, jak pojawiły się doniesienia o nowej epidemii. O ile jest to wydarzenie wręcz cykliczne, tak w tym przypadku można mówić o fenomenie, bo wyniki pobiły wszelkie dotychczasowe rekordy.
Według niektórych, jest to forma oswajania się z sytuacją, która stanowi realne zagrożenie. W rzeczy samej może tak być, bowiem z jednej strony wirus nie zainfekował każdego, a z drugiej jest niemalże tuż obok nas, w końcu dotarł także do Polski, która jako jeden z ostatnich większych krajów Europy zdawała się nie być zarażona. Pytanie tylko, co będzie dalej. Na ten moment można mówić o problemach z organizowanymi imprezami i rosnącymi słupkami sprzedaży czy oglądalności, ale każdy miesiąc roku ma zaplanowane premiery, w tym także dużych tytułów. Wydawcy posiadają swoje cykle wydawnicze, nierzadko jakiekolwiek opóźnienia to gigantyczne straty, które w efekcie będą oddziaływać nie tylko na kondycję finansową korporacji, lecz także na zwykłych pracowników - mogą pojawić się redukcje etatów i kryzys. Już teraz niektóre filie dużych firm (jak choćby oddziały Electronic Arts we Włoszech) zostają zamykane na bliżej nieokreślony czas z racji zagrożenia wirusem. Dopóki sytuacja się nie uspokoi, możemy stwierdzić, że Koronawirus 2019-nCoV (COVID-19) zdążył porządnie namieszać.
Dawid Szafraniak
Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Z zamiłowania gracz wszystkich gatunków i platform, preferujący jednak dobrą fabułę. Pasjonat fotografii sportowej i reportażowej, w wolnych chwilach zwiedza świat na wschód od Europy i państwa powszechnie niepopularne.
Rodzaj: Inne
Grafika: 2D • Premiera: 2017 • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: Darmowa • Platformy: PC, Android, iOS • Wersja PL: Tak •
Producent: Esprit Games • Wydawca: Esprit Games • Tematyka: Karciana gra RPG fantasy
Ocena | Premiera | |
6. Mistrzowie Żywiołów | 7.7 | 2014 |
7. Big Bang Empire | 7.7 | 2014 |
8. Heroes of the Storm | 7.7 | 2015 |
9. Hearthstone | 7.6 | 2014 |
10. Arkadia | 7.6 | 1997 |
No ciekawe jak ta cała sytuacja z koroną wplynie na swiat, na pewno wiele sie zmiani, ale z tego co widze po znajomych (w internecie, nie wychodze z domu, zeby nie bylo) to gry maja sie calkiem dobrze i tak powinno zostac, hehe :)