W tym poradniku znajdziecie kompletny zbiór przydatnych informacji do polskiej gry Ski Jump Simulator, którą rozbiłem na czynniki pierwsze. Zapoznam Was z wszystkimi istotnymi mechanikami oraz postaram się doradzić, w jaki sposób rozpocząć swoją przygodę na skoczni. Zaznajomienie się z poniższą wiedzą zdecydowanie ułatwi Wam wejście w świat gry i uprzyjemni pierwsze godziny rozgrywki – wykonałem kilkaset średnio udanych skoków, żebyście nie musieli przez to przechodzić. Dodatkowo skorzystanie z pomocy poniższego poradnika może pomóc w Konkursie Skoczka, w którym do zgarnięcia są atrakcyjne nagrody.
Ski Jump Simulator oferuje możliwość rozgrywki bez konieczności instalowania aplikacji. Gra dostępna jest poprzesz stronę https://skijumpsimulator.com - wystarczy wejść i od razu można rozpocząć zabawę. W produkcję można grać zarówno na komputerze, jak i telefonie, ponieważ SJS wspiera multiplatformowość. Po pojawieniu się strony ukaże się Wam menu początkowe, w którym można wypróbować tryb DEMO rozgrywki - idealny do nauki skoków. Panel rejestracji znajduje się w tym samym oknie, więc po wypróbowaniu kilku skoków można od razu zakładać konto i zalogować się - nic bardziej prostego.
Po zalogowaniu się do gry Waszym oczom ukaże się menu gry oraz możliwość rozpoczęcia Stypendium w postaci odbycia szeregu Szkoleń szkoczka narciarskiego – warto je przejść, ponieważ oprócz nabycia cennych umiejętności i wiedzy, na samym końcu otrzymacie cenne nagrody w postaci Kasy, Konta i Monet VIP oraz dodatkowych Skoków Rankingowych (o czym napiszę później). Centrum dowodzenia rozgrywką zostało okraszone animowaną i rysowaną oprawą graficzną - nawigowanie pomiędzy dostępnymi aktywnościami sprowadza się do kliknięcia jednego z szeregu Budynków jakie chcecie odwiedzić. Miejsca, do których możecie zawitać to Skocznia, Lotnisko, Warsztat, Villa, Galeria Sławy, Klub VIP i Bank – ich lokalizację wraz z krótkim opisem jakie mają przeznaczenie, znajdziecie na poniższej infografice prezentującej ekran startowy, czyli Miasto Olimpijkie.
Kliknij grafikę, aby zobaczyć ją w pełnej rozdzielczości.
Każdy z budynków ma inną funkcję i teraz przejdę do omówienia każdego z nich – ważne jest, że aby wyjść z danego Budynku wystarczy kliknąć animowany button „MIASTO”, który znajduję się na górze ekranu (zazwyczaj z lewej strony).
Każdy początkujący narciarz musi się trochę napracować zanim zacznie osiągać sukcesy i zarabiać grube kokosy. Nie inaczej jest w Waszym przypadku, ponieważ startując jako Junior nie możecie sobie pozwolić na zakup najlepszego sprzętu. Najważniejszym sposobem na zarobek w Ski Jump Simulator jest wykonywanie skoków i udział w różnorodnych Turniejach. Każdy dysponuje ograniczoną pulą tzw. Skoków Rankingowych, za wykonywanie których otrzymuje sie kasę - limit skoków odświeża się codziennie o północy i można go znaleźć na pasku na górze. Codziennie otrzymujemy możliwość oddania 100 skoków w Pucharze Świata i 100 skoków w Turniejach (100 / 100). Skakać i ćwiczyć możemy więcej, ale tylko za Skoki Rankingowe otrzymujemy kasę i punkty liczące sie do Rankingów. Poza pieniędzmi zdobytymi na skoczni, każdy gracz otrzymuje dzienną Premię Klubową w wysokości 2000 EUR, więc nawet kiedy nie macie czasu poskakać, warto zalogować się do gry, aby odebrać swój dzienny bonus!
Zarobione banknoty możecie wydać w Warsztacie, aby podnieść jakość używanego sprzętu i to tam powinniście się udać na samym początku gry. W SJS każdy z siedmiu elementów wyposażenia skoczka pełni inną funkcję podczas rozgrywki i realnie wpływa na jakość i długość Waszych skoków. Szczegółowy opis stroju oraz jego wpływ na skok możecie znaleźć właśnie w Warsztatcie i jest on przedstawiony w postaci przystępnych grafik, z których dowiecie się, że np. narty zmniejszają siłę tarcia podczas zjazdu i faktycznie daję się to odczuć podczas gry.Istotnym elementem rozwoju jest równomierne wydawanie oszczędności na wszystkie element sprzętu - nie należy skupiać się na ulepszaniu tylko najtańszych rękawic, czy gogli, ponieważ podczas skoków, każdy czynnik jest niezmiernie istotny.
Warto też zbierać kasę na najdroższe części stroju tj. kombinezon, buty, kask i narty – kosztują więcej, ale są warte swojej ceny wpływając na kluczowe siły fizyczne umożliwiające długie loty. Innym sposobem na przypływ funduszy jest zakup pieniędzy w Banku – korzystając z Monet VIP, które możecie zakupić za prawdziwe pieniądze. Na start każdy gracz otrzymuje 50 Monet, które najlepiej wydać na 7-dniowy dostęp do Konta VIP. Członkostwo w klubie zapewnia zniżkę na ulepszanie sprzętu, konkretny bonus do zarabianej gotówki oraz dostęp do futurystycznej skoczni Pekin 2030 i extra turnieju Mistrzostwa Świata w Lotach.
Dodatkowo za Monety VIP można w Warsztacie nabyć specjalne skoki z Dobrą Passą i Mega Passą - zakup takiego udogodnienia podnosi generacje Waszego sprzętu na 5 skoków (odpowienio o 3 i 6 poziomów i jest to konkretny boost). Korzystanie z bonusów podniesionej generacji sprzętu to dobry sposób, żeby ustanawiać nowe rekordy na skoczniach oraz zdobywać kolejne Medale. Na start otrzymujecie także losową Mega Passę i warto ją wykorzystać przy pierwszych skokach, aby poznać jej możliwości. Z Passy korzysta się na skoczniach klikając na wybraną ikonę sprzętu z lewej strony ekranu – po zaznaczeniu parametry wyposażenia zmieniają się, co oznacza, że Passa jest włączona na jeden najbliższy skok. Jednocześnie można włączyć Passę na każdy z siedmiu elementów sprzętu. Musicie jednak być uważni, ponieważ Passa zużywa się niezależnie od tego, czy skok się udał, czy nie!
Głównym celem rozgrywki jest zdobycie wszystkich 30-stu medali (po pięć na każdej skoczni od Kryształowego do Diamentowego), co oznacza uzyskanie prestiżowego tytułu Legendy Skoków. Za każde zdobycie 3 kolejnych medali przydzielony zostanie Wam nowy tytuł oraz otrzymacie pokaźny bonus pieniężny. Medale zdobywa się dzięki wykonywaniu skoków o odpowiedniej odległości - w Villi możecie sprawdzić wytyczne dotyczące zdobywania medali na każdej ze skoczni i wymagane długości skoku. Podczas wizyty w Villi możecie znaleźć również swoje Najlepsze Skoki – za pobicie rekordów skoczni otrzymujecie dodatkowy bonus pieniężny.
Tryb kariery zakłada także, że osiąganie kolejnych tytułów odblokowuje Wam dostęp do nowych Turniejów, za udział w których zdobywacie kasę oraz punkty w Rankingu Turniejowym. Robienie postępów w karierze skoczka nagradzane jest konkretnymi wypłatami pieniędzy - każdy zdobyty medal i tytuł to gwarantowany przelew na konto Waszego skoczka. Jeśli zastanawiacie się jak wyglądają skoki turniejowe to już śpieszę z wytłumaczeniem - każdy Turniej oferuje wybraną i losową pulę skoczni, na których macie po jednej szansie na skok. Pula skoków turniejowych jest taka sama, jak na zwykłych skoczniach – dziennie macie po 100 skoków, które liczą się do Rankingu i przynoszą korzyści finansowe.
Korzystając z podstawowego konta do wyboru będziecie mieli pięć skoczni - każda z nich została unikalnie zaprojektowana pod względem technicznym i estetycznym. Skocznie znacznie różnią się od siebie kątem nachylenia, długością rozbiegu i buli oraz przede wszystkim umiejscowieniem Punktu Konstrukcyjnego i linią bezpieczeństwa HS zgodnie z rzeczywistymi wymiarami danej skoczni. Podstawowe parametry wszystkich lokalizacji są bardzo przystępnie zaprezentowane na ekranie, który zobaczycie po wejściu do budynku Skoczni (wizualizacja poniżej). Dopasowanie odpowiedniej skoczni do osobistych preferencji jest podstawą udanej nauki skoków, dlatego teraz krótko opiszę dostępne miejscówki.
Szczyrk (Punkt K = 95m | HS = 104m) – to doskonałe miejsce, dla początkujących skoczków. Skocznia w Szczyrku charakteryzuje się najmniejszym rozmiarem i małym wahaniem warunków atmosferycznych, dzięki czemu tworzy przyjazne środowisko do wykonania pierwszych prób i nauki skoku.
Oberstdorf (Punkt K = 120m | HS = 137m) i Zakopane (Punkt K = 125m | HS = 140m) - zestawiłem ze sobą te dwie skocznie, ponieważ nie różnią się one od siebie tak znacząco jak reszta miejscówek. Obydwie skocznie są zdecydowanie większe od Szczyrku i wprowadzają większe wahania pogodowe, co może sprawić pewne trudności w opanowaniu mechanizmu lotu. Największą różnicą tych miast, jest zaprojektowanie rozbiegu i punktu wybicia – w Zakopanem jest on zdecydowanie dłuższy i łagodniejszy, dzięki czemu dużo łatwiej wyczuć odpowiedni moment na wybicie. Oberstdorf ma zaś krótszy, ale bardziej stromy rozbieg, co sprawia, że skoczek osiąga większą prędkość przy wybiciu, przez co wychwycenie właściwego momentu jest trudniejsze.
Vikersund (Punkt K = 200m | HS = 240m) – pierwszy mamut i moja ulubiona skocznia. Uważam, że Vikersund jest najlepszym miejscem na opanowanie mechaniki lotu i adaptację do niekorzystnych warunków pogodowych. Vikersund pozwala na stosunkowo łatwe nauczenie się odpowiedniego wybicia, a kąt skoczni sprzyja naprawdę dalekim lotom, podczas których będziecie mieli okazję do nauki panowania nad skoczkiem w powietrzu i odpowiednim ułożeniem się do wiatru, o czym opowiem później.
Planica (Punkt K = 200m | HS = 240m) i Pekin 2030 (Punkt K = 250m | HS = 300m) – te miejscówki odwiedzać powinni tylko najbardziej doświadczeni skoczkowie. Warunki pogodowe na tych skoczniach mogą być niebezpieczne dla początkujących, a szybkość z jaką narciarz wybija się z progu mogłaby zapewnić niejeden mandat podczas jazdy samochodem! Nie zalecam wybierania się na te skocznie bez podstawowego zrozumienia mechanizmów gry i samego lotu narciarskiego, ponieważ skakać tam mogą tylko najlepsi z najlepszych!
Po wybraniu najciekawszej skoczni przyjdzie czas na Wasz pierwszy skok i od razu uprzedzam, abyście nie martwili się, jeśli Wasz narciarz będzie na początku zaliczał glebę! Po uruchomieniu skoczni automatycznie odpala się instrukcja video Jak wykonać prawidłowy skok narciarski, która dokładnie wyjaśnia metodę sterowania skoczkiem. Do wyboru macie trzy opcje: (1) sterowanie tylko klawiaturą, (2) klawiaturą i myszką (klasyczny „Małysz”) oraz (3) gestami na telefonie. Zdecydowanie nie polecam wyłączać filmiku i dokładnie zapoznać się ze sposobem sterowania – oszczędzi to Wam sporo nerwów, chyba, że skoki narciarskie macie we krwi :) Filmik możecie w każdej chwili uruchomić ponownie klikając w Menu -> Sterowanie -> Zobacz Video. Przy okazji warto także zwrócić uwagę na poniższą infografikę ze Sterowaniem, która dodatkowo utrwali podstawowe zasady skoku.
Sama nauka skoków wymaga odrobinę czasu i praktyki, jednak nie jest niczym nadzwyczaj skomplikowanym. Jeśli najlepiej uczycie się oglądając, to zapraszam do zapoznania się ze wspomnianyjm filmikiem instruktażowym. Jeśli jednak lubicie przestudiować dokładnie co i jak, to z przyjemnością Wam o tym opowiem. Na start naciskacie spację (PC) albo tap na telefonie, aby rozpocząć rozbieg. Pierwszym kluczowym elementem rozgrywki jest odpowiednie wybicie się ze skoczni. Wasz skoczek porusza się z dość dużą prędkością, dlatego na początku wyłapanie odpowiedniego momentu na wyskok może wydawać się skomplikowane.
Dobrym sposobem na znalezienie odpowiedniego momentu na wyskok (klawisz spacji na PC lub tapnięcie na telefonie) jest obserwowanie skoczka podczas rozpędu, aby zauważyć ten krótki moment między byciem na skraju skoczni a upadkiem. Pamiętajcie przy tym, że zawsze należy działać z minimalnym wyprzedzeniem, aby nie przegapić najlepszego momentu nas wybicie. Na początku nauki lepiej wyskoczyć wcześniej, niż zaliczyć upadek i z każdym kolejnym skokiem próbować wybijać się coraz bliżej krawędzi skoczni. Warto dodać, że mechanika wybicia działa w grze podobnie jak w rzeczywistości – im bliżej krawędzi uda się wyskoczyć, tym siła wyskoku jest większa, tak więc dobrze jest opanować tą umiejętność jak najlepiej. Kiedy już uda Wam się mniej więcej wyczuć moment, w którym postać znajduje się w idealnym miejscu – czas na opanowanie lotu.
Jednym z najważniejszych aspektów skoku jest zrozumienie działania wiatru – najbardziej korzystny podmuch powietrza będzie wtedy, kiedy zawiewać będzie z dołu do góry z lekkim odbiciem w kierunku lotu. Taki wiatr podniesie skoczka do góry i delikatnie popcha go głębiej w skocznie. Dobrym sposobem na ustawienie jest pozycja, która wykorzysta wiatr na jak największej powierzchni nośnej skoczka.
Kwestia sterowania skoczkiem podczas wyskoku to bardziej skomplikowana kwestia, ponieważ ze względu na dynamicznie generowaną pogodę każdy skok będzie inny. Adaptowanie strategii lotu w zależności od panującego wiatru to umiejętność, którą opanujecie metodą prób i błędów - nie ma w tym przypadku uniwersalnego rozwiązania. Istnieje jednak prosta zasada a raczej pozycja, której utrzymanie gwarantuje udany lot. Mechanika skoku Ski Jump Simulator oparta jest o prawdziwe siły fizyczne, dlatego nikogo nie zaskoczy fakt, że najlepszą pozycją, w jakiej powinniście lecieć jest odwzorowanie tego, co robią prawdziwi skoczkowie. Ustawienie nart powinno być lekko zakrzywione do góry, aby wykorzystać jak największą siłę nośną skoczka i minimalizować opór powietrza, natomiast im bliżej lądowania, tym bardziej kąt powinien się zmniejszać. Odchylając się w górę i w dół dokonujemy korekty pozycji i reagujemy na podmuchy wiatru, dlatego kątem oka warto śledzić jego kierunek – tak, jak wspominałem najbardziej będzie nam sprzyjał wiatr od dołu, który dodaję nam siły nośnej.
Gdy widzimy, że jesteśmy nisko nad powierzchnią ziemi rozpoczynamy lądowanie (spacja na PC i tapnięcie na smartfonie) – także tutaj trzeba reagować z wyprzedzeniem, aby skoczek miał czas na przyjęcie odpowiedniej pozycji. Idealne lądowanie powinno rozpocząć się dokładnie pomiędzy drugim a trzecim metrem nad ziemią, za co otrzymujemy dodatkoiwe punkty. Najlepsza pozycja przy lądowaniu to narty ułożone maksymalnie poziomo do linii horyzontu (a nie skoczni!) – także tutaj otrzymujemy dodatkowe punkty za lądowanie z wychyleniem mniejszym niż 15 stopni.
Na zakończenie porad odnośnie skoków dodam coś od siebie – nie stresujcie się, jeśli Wasze loty nie są imponujące i nie zdobędziecie od razu żadnego medalu. Poziom trudności gry jest dość wysoki i dodatkowo jest skonstruowana tak, że na odległość skoku wpływ ma także sprzęt jaki posiadacie, dlatego właśnie warto inwestować kasę w coraz wyższe generacje wyposażenia. Zapewniam Was, że po serii ćwiczeń i maksymalnie kilku dniach gry zdobędziecie swój pierwszy upragniony medal!
Tak samo jak w przypadku prawdziwych skoków narciarskich, Wasze loty będą wystawiane na oceny sędziów. Także tutaj twórcy Ski Jump Simulator postawili na maksymalny realizm, dlatego punkty przyznawane są na takiej samej zasadzie, jak w przypadku prawdziwych turniejów - noty sędziów dodaje się do punktów uzyskanych za odległość od Punktu K danej skoczni. Dodatkową metodą na zdobycie punktów jest uzyskanie jak najbliższego wybicia się od krawędzi progu (poniżej trzech metrów od krawędzi). Tak jak wspominałem wyskok w takim momencie, poza dodatkowymi punktami zapewnia również premię do siły wybicia, tak więc warto się postarać. W kwestii lądowania SJS nagradza graczy, którzy stylowo kończą swój skok - rozpoczęcie lądowania na wspomnianej wysokości w przedziale 2 do 3 metrów oraz lądowanie z jak najmniejszym odchyleniem od linii horyzontu również poprawi punktację skoku!
Dla uzyskania najlepszych wyników, bardzo cenne informacje znajdziecie na ekranie wyświetlanym po skoku (niezależnie, czy był udany, czy nie), dlatego zawsze warto go chwilę przeanalizować. To na nim pokazywane są takie parametry, jak moment wybicia od progu skoczni, wysokość rozpoczęcia lądowania, czy kąt nachylenia nart. Dzięki tym informacjom możecie dopracowywać swój kolejny skok, korygować błędy i dążyć do osiągnięcia perfekcji, aby zdobyć maksymalną ilość punktów. Na dole możecie zobaczyć ekran skoku ze zdobytym medalem, tytułem i rekordem skoczni wraz z nagrodami i przyznanymi bonusami, które wyglądają całkiem pokaźne. Ciekawe, czy domyślacie się na której skoczni został zdobyty ten Srebrny medal - przy takiej odległości mógł tylko na jednej ;)
W miasteczku narciarskim znajduje się również miejsce, w którym możecie podziwiać swoje najlepsze wyniki oraz porównywać je z osiągnięciami innych graczy. Galeria Sławy dzieli się na trzy główne kategorie w postaci zakładek na samej górze i są to Puchar Świata, Turnieje oraz Najlepsze Skoki. Każda z tych trzech opcji podzielona jest z koleii na podkategorie, w których możecie sprawdzić wyniki dla konkretnej skoczni lub Turnieju. Najlepsze Skoki podzielone są dodatkowo na najlepsze według odległości oraz punktacji. Zastosowanie takiego rozdziału rankingowego to spore ułatwienie dla początkujących skoczków aspirujących do złotego medalu i miejsca wśród najlepszych – zawsze możecie osiągnąć mistrzostwo w jednej z licznych kategorii i w niej się specjalizować. I tak poprzez trenowanie np. na jednej, konkretnej skoczni zdecydowanie łatwiej możecie wskoczyć na wysoką pozycję w rankingu!
Po najechaniu kursorem na kolumny w rankingu można poznać szczegółowe informacje o każdym graczu oraz jego skokach. Pierwsza kolumna „Skoczek” pokazuję poziom rozwoju sprzętu każdego gracza, ilość udanych skoków i pobitych rekordów oraz datę rejestracji. W drugiej kolumnie „Tytuł” zobaczysz zdobyte medale gracza na wszystkich skoczniach. Ostatnia kolumna „Najlepsze Skoki” (całkiem z prawej) wyświetla szczegółowe parametry najlepszego skoku w wybranej przez nas kategorii oraz przyznane bonusy za zdobyte medale, tytuły i rekordy.
To już wszystko, co chciałem Wam przekazać w niniejszym poradniku do Ski Jump Simulator - na zakończenie zapoznajcie się z podsumowaniem najważniejszych porad, które zebrałem poniżej. Życzę Wam dalekich lotów i powodzenia!
Kliknij na grafikę poniżej, aby zapoznać się oryginalną recenzją Ski Jump Simulator w stylu RETRO.
Wojciech Niedroszlański
Jestem entuzjastą gier typu soulslike - lubię, kiedy produkcja, która ogrywam jest pełna wyzwań i nie prowadzi mnie za rękę przez większość czasu. Grami interesuję się właściwie od dziecka - zaczynałem od takich klasyków jak Warcraft 3, Deluxe Ski Jump, czy pierwsze CoDy. W pewnym momencie pomyślałem - fajnie by było napisać coś o gierkach. No i tak wyszło, że zdarzy się napisać coś ciekawego, a może i nie? To już zostawiam do oceny Wam.
SPRAWDŹ TAKŻE INNĄ GRĘ TWÓRCÓW SKI SYMULATORA - MENADŻER SKOKÓW SKI JUMPS
Rodzaj: MMORPG
Grafika: 2D • Premiera: 2022 • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: Darmowa • Platformy: WWW, PC, smartfon • Wersja PL: Tak •
Producent: SuperNova Interactive • Wydawca: SuperNova Interactive • Tematyka: Gra w skoki narciarskie
Ocena | Premiera | |
6. Hero Zero | 7.5 | 2011 |
7. WarTank | 7.5 | 2015 |
8. Star Trek Online | 7.3 | 2010 |
9. M.E.A.T. | 7.2 | 2020 |
10. Life is Feudal | 7.1 | 2015 |
Zauważyłem, że lądowanie po prostu nie działa bardzo często. Na 210 skoków pierwszego dnia poprawnie wylądowałem 51 razy, z czego 35 w pierwszych 60 próbach a później skakałem po prostu lepiej. Tak jakby się spacja blokowała, naciskam często kilka razy przed wylądowaniem i zero reakcji (oczywiście działa bez problemu na starcie i wyskoku). Ale spoko, lubię takie pokręcone wyzwania typu stare soulsy, 51 skoków dziennie to i tak dobry początek. I wspomogłem grę, rozwińcie się ;)
KAPITAN
124SĘDZIA DREDD
359ROZPOZNAWALNY
1542015-10-14
Status: własna firma
WWW: https://ski-jumps.pl/
Gram w: Delirium ;)
Ulubione gatunki: mmorpg, strategiczne, inne
Tematyka gier:
Preferowana grafika:
Platformy: pc, windows phone
O sobie:
Pierwszy oficjalny Deliryc
Dziękujemy za cenne uwagi dotyczące mechaniki skoków! Generalnie trwają prace nad ich ułatwieniem, bo zdajemy sobie sprawę, że jest to aktualnie delikatnie mówiąc trudne... Wielki dzięki za wsparcie $$$ - to motywuję do jeszcze bardziej wytężonej pracy i doskonalenia gierki :) Jakbyś miał jeszcze jakieś uwagi lub chcesz się podzielić wrażeniami z gry, to pisz bezpoośrednio do mnie na maila: admin [malpa] skijumpsimulator . com - Powodzenia w grze! :)