Najlepsze gry przeglądarkowe online potrafią podbić rynek i stać się prawdziwymi hitami. Wśród różnorodnych tytułów możemy natrafić na bogactwo gatunków takich jak gry przeglądarkowe multiplayer, MMORPG, strategiczne, czy strzelanki. Same gry MMO są z nami od dość dawna, ale podkategoria tych zaprojektowanych pod funkcjonalność przeglądarki jest nieco starsza niż bardziej popularne klientowe opcje. Chciałbym zaprezentować bardzo streszczoną i uogólnioną historię rozwoju tego gatunku, aby przy okazji pomóc nakierować Was na nowe, interesujące tytuły.
Początkiem historii gier przeglądarkowych były MUD-y (Multi-User Dungeon). Ten system oryginalnie wymyślony przez Willa Crowertha ujrzał swoją pierwszą odsłonę w formie MMO w 1978 roku z rąk Roya Trubshawa. Założeniem MUD-ów jest tekstowa gra RPG. Gracz porusza się po świecie na podstawie opisów lokacji, w których się znajduje i używa krótkich poleceń, aby wchodzić w interakcję ze światem bądź innymi graczami. Ponieważ kiedyś Internet był bardzo powolny, a jego wykorzystywanie pozostawiało nas bez dostępu do telefonu, jednocześnie wygrywając z niego niesamowicie charakterystyczną melodię zgrzytów i pisków. Tekstowa natura tych gier wywodzi się właśnie z tej limitacji. Oryginalnie MUD-y nie miały żadnej formy reprezentacji graficznej i do dzisiaj jest ona niespotykana i skąpa.
Najstarszym wciąż aktywnym MUD-em dostępnym w oknie przeglądarki jest Grendel’s Cave czynny od 1998 roku. W języku polskim najbardziej dostępna jest Arkadia, obie gry osadzone w klimatach fantasy. Niestety MUD-y jako gatunek bardzo straciły na popularności w ostatnich latach. Często bywają nieaktywne, a mało kto przekonuje się do tekstowej zabawy. Mimo tego, dzięki swoim ograniczeniom technicznym Multi-User Dungeons pozostają oryginalnym i niepowtarzalnym gatunkiem w historii gier komputerowych.
Dość szybko na komputerach zawitały również gry strategiczne przeglądarkowe. Od 2018 roku funkcjonuje świetny polski menadżer piłkarski Football Team dostępny za darmo w przeglądarce w naszym rodzimym języku. W Polsce najpopularniejsze wydają się gry niemieckich firm, takie jak Plemiona czy OGame. Jako gatunek strategie przeglądarkowe były projektowane w myśl gier turowych, co symulowane jest za pomocą bramek czasowych, które należy odczekać przy wykonywaniu każdej istotnej czynności.
Ten typ mentalności projektanckiej stworzył podgatunek, który świetnie sobie radzi w grze nierównomiernej. Do gier zazwyczaj wystarczy zaglądać raz czy dwa dziennie, w wolnej chwili. Pozwala to na uczciwą rozgrywkę dla ludzi zapracowanych. Przynajmniej teoretycznie, ponieważ wynagrodzenia za płatne funkcje w tego typu grach często bywają niezbędne do sensownej rozgrywki. Strategiczne gry przeglądarkowe mają jednak swoje ograniczenia i jest nim uproszczony system walki. Nowsze tytuły jak Elvenar czy Stronghold: Kingdoms starają się temu zapobiec poprzez różne rodzaje systemów walki w czasie rzeczywistym, jednocześnie szukając sposobu, aby obydwu graczy nie musiało być jednocześnie dostępnych.
Z popularnością MUD-ów pojawienie się innych podejść do systemu RPG było tylko kwestią czasu. Początkowo gry tego typu odbywały się na forach internetowych. Działy i tematy na forum określały konkretne miejsca w grze. Aby wziąć udział w grze wystarczyło założyć własne konto. Był to dość chaotyczny charakter zabawy, acz tego typu małe MMO są wciąż obecne pod hasłem PBF (Play by Forum).
Nieco mniej chaotyczny charakter miały późniejsze inkarnacje gatunku. Skonstruowane na specjalnych silnikach gry miały na celu posiadać tyle samo wolności, co tradycyjne fora jednocześnie unikając ich problemów związanych z organizacją czy modernizacją. Klasycznym przykładem polskiej gry tego typu są osadzone w świecie fantasy Kroniki Fallathanu. W tego typu grach często znajduje się podział rozgrywki na elementy zautomatyzowane i oparte na limicie energii bądź bramkach czasowych oraz oddzieloną rozgrywkę role play. Mechaniczny typ rozgrywki to grind na potworach, czy wydobywanie surowców albo crafting. Sam role play odgrywa się gdzie indziej na boku, a nasze możliwości w nim opierają się na tym, co uzyskaliśmy w części mechanicznej. Ludzie mniej zainteresowani role-playem mogą szukać gier go pozbawionych jak stare Bitefight czy nowsze Knights.
W 2001 roku dzięki staraniom firmy Jagex pojawiła się pierwsza gra przeglądarkowa 3D. Jest to wciąż legendarny Runescape. Oryginalnie oparty na Javie, a obecnie funkcjonujący na silniku NT ten tytuł crpg jest prawdziwie otwartą i bardzo rozbudowaną grą. Już od oryginalnego wydania oferował wiele form zbieractwa czy produkcji oraz bardzo zaawansowany system walki. Runescape okazał się grą ponadczasową, ponieważ do dziś większość innych tytułów przeglądarkowych jest mniej rozbudowanych niż ten klasyczny rpg.
W 2002 ujrzeliśmy Sherwood Temple, dzisiaj znany jako Sherwood Dungeons. Jest to gra RPG oparta na silnikach Flash i Shockwave wyróżniająca się pełnym akcji systemem walki. Trochę później, ponieważ w 2008 roku pojawił się AdventureQuest Worlds. Pełnoprawny przeglądarkowy MMORPG, który niedawno zyskał klientową odsłonę. AdventureQuest jest dla odmiany grą 2D z turowym systemem walki. Gra jest jednak w pełni otwarta, pozbawiona limitów czasowych i posiada dużo bardziej rozbudowany świat niż większość gier, które wyszły zarówno wcześniej, jak i później. Współcześnie AdventureQuest Worlds jest dużo mniej imponujący niż kiedyś. Przykładowo Drakensang Online z 2011 roku daje nam dostęp do rozbudowanej i pełnej akcji rozgrywki hack and slash dzięki silnikowi Nebula. W tych bardziej zaawansowanych tytułach tracimy wiele zalet typowych gier przeglądarkowych, jak brak konieczności pobierania danych czy przeczekiwania ekranów ładowania. Przynajmniej w dalszym ciągu omijają nas konieczności instalacji pełnych klientów.
Przeglądarki są domem nie tylko dla gier, ale również dla czatów i stron społecznościowych. Wielokrotnie próbowano łączyć te funkcje z grami MMO. Czynne od 2000 roku Habbo Hotel daje graczom zadanie eksploracji otwartego świata wykonanego w pixel arcie i zakładania własnych hoteli. Czynna od 2003 roku Gaia Online nakłania nas do zapoznania się z innymi, rozbudowywania profilu i brania udziału w minigrach aby stworzyć unikalny avatar, a następnie zabrać go do świata zOMG. Jest to połączona ze stroną gra MMORPG w oknie przeglądarki oparta głównie na grindzie potworów i wykonywaniu prostych questów wraz z poznanymi na stronie znajomymi.
Z biegiem czasu oraz idącym w parze rozwojem technologii gry przeglądarkowe 2023 zaczęły pojawiać się w każdym gatunku i stylu. Ich celem od zawsze była łatwa dostępność, szybkość uruchomienia i wygoda grania. Kompromisem w tym celu były zwykle ograniczenia w grafice albo kompleksowości rozgrywki, choć i to zaczęło ulegać zmianie w ostatnich latach. Jest to godny uwagi typ gier, którego nie warto ignorować.
SPRAWDŹ TAKŻE DOBRE GRY NA PRZEGLĄDARKĘ, TOP GRY NA TELEFON ORAZ FAJNE GRY ZRĘCZNOŚCIOWE
Artykuł jest częścią DZIAŁU ZAGRAJMY, w którym Redaktorzy Portalu MMO poruszają różne zagadnienia z zakresu gier online oraz polecają najciekawsze tytuły do zagrania.
Kamil Brach
Zatwardziały gracz komputerowy od najmłodszych lat. Nie gardzi żadnym istniejącym gatunkiem. Przeważający staż ma w strategiach turowych i MMORPG-ach. Niczego w życiu nie ceni sobie bardziej od dobrej zabawy, której nadmiar czerpie z rozrywki cyfrowej. Wolne chwile spędza na prowadzeniu sesji pen and paper, często w autorskich systemach. Pasjonat krajobrazu i projektowania gier.
Rodzaj: Strategiczne
Grafika: tekstowo-graficzna • Premiera: 2002 • PvP: Tak • PvE: Nie •
Koszt: Darmowa • Platformy: Przeglądarka internetowa • Wersja PL: Tak •
Producent: Gameforge AG • Wydawca: Gameforge AG • Tematyka: Eksploracja, podboje i rozwój floty w galaktyce
Ocena | Premiera | |
6. Forge of Empires | 7.7 | 2012 |
7. Wartime | 7.7 | 2019 |
8. My Little Farmies | 7.7 | 2013 |
9. My Free Zoo | 7.7 | 2012 |
10. Sea Of Conquest | 7.7 | 2023 |