Gatunek: Fantasy MMORPG
Tematyka: Eksploracja Azeroth oraz wojna frakcji
Grafika: 3D
Producent: Blizzard Entertainment
Wydawca: Activision Blizzard
Platformy: OS X, Windows
Premiera: 2004
Wersja PL: NIE
Koszt gry: Pay-to-play (84,90 zł/60 dni)
Limit wieku: 12
Aktywna: TAK
World of Warcraft (WoW) to jedna z najpopularniejszych gier komputerowych na świecie i klasyk gatunku MMORPG opracowana przez studio Blizzard Entertainment. Po wydaniu gry w 2004 roku cieszyła się ona coraz większym zainteresowaniem i na dzień dzisiejszy może pochwalić się liczbą dziesięciu milionów graczy oraz sto milionów założonych kont.
Ta niesamowita grywalność sprawiła, że World of Warcraft stał się najbardziej znaną i dochodową grą komputerową w historii zarabiając rocznie 500-600 milionów dolarów. Dla nowych graczy produkcja oferuje wersję "trial", która pozwala zasmakować rozgrywki i rozwinąć swoją postać do dwudziestego poziomu. Na kontynuowanie przygody pozwoli tylko wykupienie abonamentu.
Akcja gry dzieje się w fantazyjnym świecie Azeroth, cztery lata po wydarzeniach przedstawionych w produkcji Warcraft III: The Frozen Throne. World of Warcraft nie przestaje się rozwijać i znany jest ze swojej ogromnej, rozwijającej się historii, tak więc istnieje wiele kampanii, dodatków, książek i filmów, które opowiadają historię Azeroth. Gracze mogą wziąć udział w wydarzeniach, które wpływają na historię świata gry i mają wpływ na jego rozwój.
Twórcy dostarczyli szereg dodatków i rozszerzeń, które nie tylko poprawiły silnik gry i rozgrywkę, ale rozwinęły też wątki fabularne. Były to produkcje takie jak „The Burning Crusade” (2007), „Wrath of the Lich King” (2008), „Cataclysm” (2010), „Mists of Pandaria” (20212) , "Warlords of Draenor” (2014), "Legion" (2016), "Battle for Azeroth" (2018), "Shadowlands" (2020) oraz "Dragonflight" (2022).
W 2016 roku na ekranach kin zadebiutował film Warcraft: Początek, który kosztował oszałamiające, jak na tamte czasy 160 mln dolarów – był to najwyższy budżet, jaki kiedykolwiek przeznaczono na ekranizację gry wideo. W przeliczeniu na dzisiejszy kurs dolara, suma ta wynosi około 210 mln dolarów, nie licząc kosztów promocji. Produkcja bazuję oczywiście na całej serii gier World of Warcraft i z mniejszym lub większym powodzeniem stara się przenieść bogaty świat Azeroth na duży ekran.
Film, pomimo ambitnych założeń i ogromnego budżetu, spotkał się z mieszanymi opiniami zarówno krytyków, jak i samych widzów i fanów gry. Długie oczekiwanie na ekranizację, które rozpoczęło się od zapowiedzi jeszcze w 2006 roku (sic!), oraz znaczące inwestycje finansowe nie zawsze przekładają się na sukces artystyczny. Pokazuje to, jak trudne jest adaptowanie gier wideo, szczególnie tak rozległego i wymagającego uniwersum fantasy, jakim jest World of Warcraft.
W 2019 roku powstał World of Warcraft Classic będący odpowiedzią na prośby wielu graczy, którzy tęsknili za oryginalną wersją gry, a jednocześnie nie byli zadowoleni z coraz to nowszych dodatków i zmian wprowadzanych w WoW. World of Warcraft Classic to jedno z najważniejszych rozwinięć w historii serii WoW. Jest to specjalna wersja gry, która umożliwia graczom powrót do oryginalnego Warcrafta z 2004 roku. Dzięki temu gracze mają możliwość ponownego doświadczenia gry w takiej formie, jaka była w momencie premiery, co dla wielu fanów wiążę się z ogromnym sentymentem.
Perełka firmy Blizzard Entertainment oferuje nam bardzo rozbudowany system rozgrywki. Do wyboru mamy trzynaście grywalnych ras reprezentujących dwie frakcje: Hordę i Przymierze. Gracze zdobywają doświadczenie wykonując zadania, a także tworzą drużyny i gildie. Rozwijają swoją postać wybierając drzewko talentów jednej z trzech dostępnych dla swojej klasy specjalizacji. Gra jest wzbogacona o rozwinięty system PvE, oraz PvP. Twórcy oferują kilkadziesiąt instancji i rajdów, jeśli jednak chcemy zaspokoić swoją żądze krwi, mamy do dyspozycji czternaście battlegroundów i rozgrywki arenowe. Możemy ukierunkować swój styl gry już na początku chociażby wybierając serwer, na którym wymagany jest role-playing.
WoW ma również bogaty system ekonomiczny, który pozwala graczom handlować przedmiotami między sobą, tworzyć je i sprzedawać na rynku. W grze istnieją różne waluty, takie jak złoto i punkty honoru, które można zdobyć poprzez różne aktywności. Dodatkowo, istnieje możliwość zakupu złota w WoW przez zewnętrzne platformy, co umożliwia graczom szybszy rozwój ich postaci i zakup ekskluzywnych przedmiotów.
Jednym z najbardziej interesujących elementów ekonomii w WoW jest rynek i jest to miejsce, gdzie gracze mogą kupować i sprzedawać itemy. Można tu znaleźć wszystko - od broni i zbroi po surowce i potrawy. Gracze korzystają z systemu aukcyjnego, w którym mogą wystawić przedmioty na sprzedaż lub licytować je na aukcjach innych graczy.
Gra znana jest także ze swojej aktywnej społeczności - istnieją w niej gildie, czyli grupy graczy, które działają razem i mają swoje własne cele. Poza tym także gra posiada liczne serwisy społecznościowe, takie jak fora internetowe i strony internetowe, które umożliwiają graczom komunikację i wymianę informacji. Społeczność World of Warcraft to jedna z największych zalet gry, co sprawia, że jest ona bardziej interaktywna i wciągająca. Możliwość dołączenia do gildii oraz korzystanie z forów i stron internetowych pozwala na rozwijanie umiejętności gracza, zdobywanie doświadczenia i osiąganie celów w grze.
World of Warcraft to jedna z najpopularniejszych i najbardziej wpływowych gier w historii. Tyutuł oferuje wiele różnych aspektów rozgrywki, rozwijającą się historię, bogaty system ekonomiczny i społeczność graczy. Jednocześnie, jak każda gra, ma swoje wady i wymaga umiaru. Dla wielu graczy WoW jest znacznie więcej niż tylko grą - to sposób na życie i miejsce, gdzie można poznać nowych ludzi i przeżyć niezapomniane przygody. Bez względu na to, czy jesteś fanem fantastyki, czy gier MMORPG, WoW oferuje coś dla każdego gracza.
SPRAWDŹ TAKŻE ZESTAWIENIA TOP NAJLEPSZYCH GIER MMORPG WSZECHCZASÓW, FANTASY MMO ORAZ RPG
Ocena | Premiera | |
6. Ragnarok Online 2: Legend of the Second | 7.7 | 2012 |
7. World of Chaos | 7.7 | 2021 |
8. Hero Wars | 7.7 | 2016 |
9. Ragnarok Online | 7.7 | 2002 |
10. Broken Ranks | 7.7 | 2022 |
KAPRAL
11ŁAWNIK
2NOWICJUSZ
22017-03-15
Status:
WWW:
Gram w:
Ulubione gatunki: fantasy mmo, mmorpg
Tematyka gier:
Preferowana grafika:
Platformy:
O sobie:
Pamiętam jak zacząłem w niego grać (było to chyba moje pierwsze mmorpg). Początek trochę drętwo, ale z czasem coraz bardziej wciągało. Wiadomo zdobywało się skille postać się rozwijała, fabuła wciągała. Jednak po skończeniu story i maksowaniu postaci gra zaczęła blednąć. Ogromny świat pełen tajemnic - co z tego skoro na starszych mapach wieje pustką. Dosłownie, aby kogoś spotkać na prawdę trzeba czasem mieć szczęście. Lore - tutaj nie ma nic do zarzucenia, gra rozwija się od lat i lore trzyma na prawdę wysoki poziom. Mechanika walki niestety dla mnie do zmiany - nie ma tu dużej dynamiki, skille mają name locka, brak uników ot po prostu żonglerka skillami bez zręczności. System podróży na początku coś fajnego ale z czasem zaczyna irytować jak masz do przelecenia mapę (i nie ma portali) to zajmuje to sporo czasu (zapewne suma czasu poświęconego na podróż w tyg jest zatrważająca ale lepiej o tym nie myśleć). Producenci i wiele stron zachwala że w WoWa gra XX graczy. Tak to prawda ale warto pamiętać że spora część graczy uaktywnia się tylko po nowych contentach i po ograniu go po prostu przestają grać. Może się to wiązać z abonamentem. Tak wiem są tokeny ale granie w grę i tracenie czasu na golda którego trzeba stracić na czas gry to coś co odbiera rozgrywce piękno. Duża część gier mmorpg jest obecnie f2p lub częściowe f2p. Sądzę że WoW dostałby drugie życie gdyby przeszedł na f2p kupując jedynie ostatni dodatek i bardziej rozwijając auction house. Niestety nie jest fajne jak kupujesz abonament i nagle musisz zawiesić granie na kilka dni/tyg. Czas abonamentu nie staje w miejscu także płacisz w tym momencie za nic. Może gdyby abonament zużywał się tylko podczas grania również było by ciekawym pomysłem. Będę się czepiał ale system questów na zasadzie odbierz questa od qg ->idź i wykonaj ->wróć po nagrodę zaczyna nużyć i powoduje że z czasem nie czyta się nawet opisu questa... no ale jak tu czytać podwalinę questu polegającego na zabijaniu królików:) GW2 dobrze to rozwiązało na zasadzie wkraczania na obszar który ma kilka problemów i zdobywania reputacji na zasadzie rozwiązywania tych problemów bez konieczności chodzenia po quest i wracania po nagrodę. Jest to elastyczne i miłe bo nie ma narzuconego co mamy robić. Obecnie WoW dla mnie to gra w którą gra wiele osób nie dlatego że jest dobra tylko już tyle zainwestowała pieniędzy, czasu i mają tak rozwinięte konta że żal opuszczać grę... ale to nie czyni gry wcale rewelacyjnej na dzisiejsze czasy. Oczywiście nie chcę ujmować tu honoru tytułowi bo to pierwszy tak duży projekt który trwa do dziś jednak teraz więcej tam marketingu niż czystej miodności.
musisz kolezko naprawde byc slabym w ta gre albo nei wiedziec kompletnie o co chodzi jeśli przykładowo w obecnym dodatku nie massz co robić po osiągnięciu story, tak naprawdę dopiero wtedy gra się zaczyna, samo expienie jest nudne, ale rozumiem że dla ciebie dobra gra to klepanie masy mobków robiąc przy okazji quest "zabij te 10 dzików" bez jakiejkolwiek fabuły, poza tym questy są najciekawsze ze wszystkich mmorpgów w WoWie wlasnie tylko musisz znac chociaz troszke fabułę, no ale rozumiem że dla ciebie fabuła wowa to ten zły krół lisz kiedys byl a teraz demony i one też złe to zabije
SZEREGOWY
1ŁAWNIK
3NOWICJUSZ
12016-08-29
Status:
WWW:
Gram w:
Ulubione gatunki: fantasy mmo, mmorpg, strategiczne, shootery, inne
Tematyka gier:
Preferowana grafika:
Platformy:
O sobie:
World of Warcraft jest już grą starą, co prawda gra jest cały czas ulepszana - nowe dodatki, lepsze tekstury, modele postaci oraz idąca do przodu fabuła, jednak nie zmienia to faktu, że jest to już zeschły odgrzewany kotlet. Zmiany które wprowadzane są w dodatkach są moim zdaniem słabe i mało ciekawe - przereklamowane. Gra jest stworzona do gry z innymi osobami a takie dodatki jak garnizon czy class hall traktują gracza jak wielkiego bohatera, który jest wyjątkowy - jak wielu innych...
nic sie nie dzieje tutaj, troche nudno ;)
KAPITAN
124SĘDZIA DREDD
357ROZPOZNAWALNY
1532015-10-14
Status: własna firma
WWW: https://ski-jumps.pl/
Gram w: Delirium ;)
Ulubione gatunki: mmorpg, strategiczne, inne
Tematyka gier:
Preferowana grafika:
Platformy: pc, windows phone
O sobie:
Pierwszy oficjalny Deliryc
Rozumiem, serwis jest bardzo młody - stąd takie statystyki... Zauważyliśmy też, że nie wszyscy wiedzą jak się głosuje, będzie tutaj zmiana na bardziej intuicyjny i prosty mechanizm. Obiecujemy, że w najbliższym czasie liczby się poprawią, pracujemy nad tym! ;) Ps. Dziękujemy za uwagi, głos naszych Czytelników jest dla nas bardzo istotny.
taka gra jak wow ma 10 glosów.. mała liczba użytkownikow jest najwiekszym problemem
KAPITAN
124SĘDZIA DREDD
357ROZPOZNAWALNY
1532015-10-14
Status: własna firma
WWW: https://ski-jumps.pl/
Gram w: Delirium ;)
Ulubione gatunki: mmorpg, strategiczne, inne
Tematyka gier:
Preferowana grafika:
Platformy: pc, windows phone
O sobie:
Pierwszy oficjalny Deliryc
Jak to nic się nie dzieję? Można głosować, brać udział w pojedynkach a jutro pojawi się nowe TOP 7 prezentujące oryginalne gry MMO, nic tylko czekać ;)
SZEREGOWY
1OBSERWATOR
0NOWICJUSZ
1Status:
WWW:
Gram w:
Ulubione gatunki:
Tematyka gier:
Preferowana grafika:
Platformy:
O sobie:
Najlepszy i najstarszy MMO jaki był. A przynajmniej TBC i WTLK : )