Szukasz wskazówek, jak odnieść sukces w grze Plemiona? Nasz poradnik pomoże zrozumieć kluczowe aspekty rozgrywki, takie jak budowa i rozwój wioski, skuteczna obrona, handel oraz przynależność do plemienia. Wskazujemy, jak grać w Plemiona pl, aby optymalnie rozwijać swoją osadę, budować silną armię i nawiązywać sojusze. Dzięki naszym sprawdzonym poradom dowiesz się, jak skutecznie zarządzać zasobami i prowadzić walkę zdobywając przewagę nad przeciwnikami. Poznaj sekrety sukcesu w tej strategicznej grze przeglądarkowej.
Swoją przygodę zaczynamy od wyboru świata, na którym będziemy grać. Wybór ten jest bardzo ważny ponieważ różne światy różnią sie od siebie małymi, ale jakże istotnymi detalami w dalszej grze. Nowym graczom polecam wybór świata najnowszego, ponieważ najłatwiej będzie im sie tam zaklimatyzować, natomiast osoby, które grały już w Plemiona mogą wybrać świat, który najlepiej znają lub spróbować czegoś nowego.
Kiedy klikniemy na dany świat pojawia sie tam krótki opis i najważniejsze informacje tak jak: prędkość [rozwoju], prędkość jednostek, rycerz (czy posiada stare przedmioty czy nie), kościół, limit członków plemienia, korzyści z farmienia i godziny nocne. Mój poradnik pisać będę w oparciu o Świat 108, w którym jest zarówno kościół, jak i rycerz z nowymi przedmiotami (a nie występuję w innych światach).
Kiedy dokonamy już wyboru logujemy sie do swojej wioski, w której posiadamy ratusz, kościół, schowek, zagrodę, spichlerz i plac. Pierwszą rzeczą jaką powinniśmy zrobić jest wybudowanie tartaku, cegielni i huty żelaza, o czym dowiemy sie z samouczka który przeprowadzi nas przez pierwsze minuty gry i zapozna z nią. Dając zadania, za których wykonanie będziemy dostawać surowce, które pomogą nam w dalszej rozbudowie. Po zapewnieniu sobie surowców należy skupić sie na budowie spichlerza, żebyśmy mieli gdzie pomieścić surowce oraz powiększenie zagrody, żeby nie brakło nam ludzi.
Poza nasza wioską, która jest oznaczona kolorem białym na mapie znajdują się też wioski innych graczy zaznaczone kolorem brązowym, wioski naszych współplemieńców (kiedy należymy do plemienia) oznaczone kolorem ciemnoniebieskim, wioski z którymi nasze plemię ma sojusz oznaczone kolorem jasnoniebieskim, natomiast pakty o nieagresji są zaznaczone kolorem fioletowym. Wioski oznaczone kolorem czerwonym są wioskami plemienia, z którym aktualnie nasze plemię toczy wojnę i wioski szare - czyli barbarzyńskie oraz szare ze złotą poświatą - osady koczownicze, w których zawsze jest jakiś bonus do produkcji, szybkości szkolenia wojska lub zwiększające pojemność spichlerza oraz handlarzy. W późniejszym okresie kiedy będziemy posiadać więcej niż jedna wioskę będą one oznaczone kolorem żółtym.
Kiedy już będziemy mieli rozwinięta produkcje oraz miejsce w spichlerzu najlepiej zaopatrzyć sie w armię. Oczywiście na początku mamy okres ochronny, który trwa 7 dni, ale armia przyda się nie tylko do obrony czy walki, ale tez do rabowania (farmienia) wiosek barbarzyńskich i osad koczowniczych.
Jednostki dzielimy na dwa typy: defensywne i ofensywne. Do grupy jednostek defensywnych zaliczamy pikinierów, mieczników, łuczników, ciężkich kawalerzystów, katapulty i chłopów. Natomiast do jednostek ofensywnych zaliczamy: toporników, lekkich kawalerzystów, łuczników na koniu, ciężkich kawalerzystów, tarany oraz katapulty. Są też jednostki specjalne tj. zwiadowca (przeprowadzenie zwiadu) oraz szlachcic, który służy do przejęcia nowej wioski.
Walka w plemionach nie jest zbyt pasjonująca ponieważ opiera sie na matematyce - czyli jeśli ktoś ma więcej obrony niż my jednostek atakujących to się obroni tracąc pewną ilość wojsk, my natomiast stracimy wszystko. Choć wszystko zależy do tego jakie jednostki stosuje do ataku i czym my sie bronimy. Jednostki bowiem opisane są szeregiem parametrów takimi jak: koszt jednostki, koszt badania, poziom i potrzebne budynki, ilość ludności potrzebnej do produkcji, siła napadu, obrona ogólna, obrona przeciw kawalerii, obrona przeciw łucznikom, prędkość i łup. Przed rozpoczęciem walki warto zapoznać się z wszystkimi parametrami jednostek ponieważ jest to ważne w walce.
Jednostki piechoty szkolimy w koszarach natomiast jednostki konne w stajni, a maszyny w warsztacie. Niektóre jednostki wymagają badania zanim je wyprodukujemy. Badania prowadzimy w kuźni. Większość jednostek - poza pikinierami i miecznikami - wymagają badania. Rycerz jest jednostką, której nie musimy badać, a szkolimy go w piedestale i tam też rozdajemy mu punkty i oglądamy jego postępy w zbieraniu doświadczenia. Jest on tak jakby bohaterem, ponieważ zbiera doświadczenie, a także może zbierać różne przedmioty, podnoszące parametry ataku i obrony.
Kolejną i przedostatnią jednostką, która nie potrzebuje badania jest Szlachcic (pieszczotliwie nazywany przez graczy "Grubasem" ze względu na małą prędkość i ogromne koszta rekrutacji), którego tworzymy w pałacu. Służy on jak już wspominałam do przejęcia nowej wioski, jednak stopniowo, a nie natychmiast. Jeśli więc będziemy chcieli zająć jakąś wioskę, warto wysłać do niej przynajmniej kilku Szlachciców, jednak każdego w osobnym ataku. Poza tym nie jest on jednostką stricte szturmową, więc będzie wymagał wsparcia innych wojsk.
Są jeszcze chłopi, którzy też nie potrzebują badania, a aby ich dostać musimy w zagrodzie wezwać pospolite ruszenie. Chłopi służą tylko i wyłącznie do obrony wioski, a wezwanie ich zmniejsza produkcje o 50%, przy maksymalnej rozbudowie zagrody możemy wezwać 300 chłopów do obrony. Za każdy poziom zagrody 20 chłopów, a ich obrona trwa nieprzerwanie przez 6 godzin nawet jeśli wszyscy zginą.
Warto na początku pikinierami i miecznikami atakować opuszczone wioski (barbarzyńskie i osady koczownicze) w celu zdobycia dodatkowych surowców musimy jednak pamiętać, żeby wysłać minimum po 5 jednostek tych dwóch typów, aby zapobiec ich zginięciu na murach wioski, którą atakujemy. Warto jednak atakować większa ilością wojska, aby łup z ataku był większy.
Jak w większości gier, w Plemiona lepiej grać w grupie. Na mapie nawet mamy możliwość zaproszenia znajomego do gry, którego wioska będzie blisko naszej. Jeśli natomiast nasi znajomi wolą grać w inne gry, nic nie stoi na przeszkodzie, aby powiększyć swoje grono znajomych o nowych. Zapewne po jakimś czasie dostaniemy zaproszeni do jakiegoś plemienia (ja dostałam po nie całej 1h gry), jeśli nie możemy napisać sami do plemienia, które nas interesuje.
Kiedy czujemy się na siłach warto samemu założyć swoje plemię. Każde plemię ma swój zbiór zasad oraz forum. Wiadomo, główne zasady to kultura i nie obrażanie sie, natomiast na forum znajdziemy dużo różnych działów takich jak: ogólne, ataki, pomoc, rozrywka - wszystko według uznania założyciela plemienia. Możemy posiadać też tematy forum wspólne z innym plemieniem, z którym jesteśmy sprzymierzeni. Jeśli trafimy do nowego plemienia, które dopiero sie rozwija zawsze możemy się starać dostać funkcje typu zastępca założyciela, dyplomata czy nawet moderator forum.
W plemieniu jest przydatna funkcja planer podbojów, dzięki której wiemy kto jak wioskę w najbliższym czasie będzie przejmować, wiec nie dojdzie do sytuacji, że mu ją zabierzemy. Plemię przedaje sie nie tylko do ataków i pomocy w obronie, ale również w razie problemów z grą możemy się poradzić, jak również prosić kogoś o zastępstwo jeśli nie będziemy mieli dostępu do gry przez jakiś czas. Można również zgadać sie z innymi graczami jeśli chcielibyśmy zacząć grę na innym świecie.
W grze znajduje sie ranking, dzięki któremu wiemy na jakiej pozycji jesteśmy my oraz inni gracze, a także nasze plemię. W rankingu są również pokazani pokonani przeciwnicy oraz pokonane plemienia. Jest także komnata chwały, dzięki której członkowie gry czy zwycięskiego plemienia nawet po zakończeniu gry będą zapamiętani. W komnacie chwały znajduje się 3 najlepsych graczy oraz najlepsze plemię z listą członków.
Zdobywamy również odznaczenia, które dostajemy za różne osiągnięcia takie jak np. zdobycie określonej liczby punktów czy zdobycie odpowiedniej ilości surowców podczas plądrowania innych wiosek. Odznaczenia możemy obejrzeć w swoim profilu jak i udostępnić je innym graczom. Niektóre odznaczenia maja po kilka stopni. Stopnie odznaczeń to: drewniany - pierwszy stopień, brązowy - drugi stopień, srebrny - trzeci stopień i złoty - czwarty stopień. Różnią sie one kolorem ramki. W grze znajdują sie również wielkie odznaczenia, których zdobycie jest ciężkie, ale ich posiadacze są zapisani w komnacie chwały.
Zdarza sie, że dostajemy darmowe punkty Premium, ale można je również kupić za prawdziwe pieniądze. Jest to funkcja dodatkowa. Oczywiście bez konta Premium da sie grać i gra sprawia nam tyle samo przyjemności. Wiadomo jednak, że punkty Premium są przydatne np. do zwiększenia kolejki budowy w ratuszu, ulepszenia przeglądu wioski czy dodania podglądu ruchu naszych wojsk. Pozwala również oznaczać graczy na mapie innym kolorem, a także mamy więcej informacji na mapie np. o innych graczach oraz nasz ostatni atak na daną wioskę i jego skutek.
Z kontem Premium mamy również dostępne trzy przeglądy wiosek: kombinowany, wojska oraz "Inne przeglądy". Możemy sobie ustawić osobiste godło jak i rekrutować większą ilość wojsk. Możemy również ustawić swoje notatki, jak i - gdybyśmy byli nieaktywni - to, że nasze konto nie zostanie przez to usunięte, a reklamy zostają wyłączone. Dzięki kontu Premium możemy również zmniejszyć koszty budowy o 20% jak i skrócić czas budowy o połowę lub zwiększyć przyrost surowców o 20%. Więc jak widać posiadanie Konta Premium daje wiele profitów.
Ostatnio natrafiłem na event w grze, choć niestety nie mogę zbyt dużo o nim powiedzieć, bo akurat trafiłem na jego zakończenie. Polegał on na tym, że na kole fortuny (jedno darmowe zakręcenie na dzień, można było kupić zakręcenie za punkty Premium) dostawało się wylosowaną nagrodę tak jak np. +20% do produkcji drewna, które znajdowało sie w inwentarzu i można je wykorzystać w dowolnym czasie.
To już koniec, oto mój poradnik Plemiona. Co prawda opisałem w nim podstawy, a dokładniejszy opis zająłby kolejne strony, mam jednak nadzieje, że pomoże on początkującym graczom oraz powracającym do gry Plemiona. Natomiast graczy, którzy nie mieli z nią styczności zachęci do spróbowania w niej swych sił. Gra jest warta poświecenia jej czasu i uwagi, bo na pewno szybko sie nie skończy, ponieważ po całkowitej rozbudowie wioski przejmujemy kolejne aż stworzymy własne państwo. Sama rozgrywka potrafi naprawdę wciągnąć na długie godziny.
Na koniec chciałbym jeszcze podziękować dość wyjątkowej osobie - mojej żonie Sandrze. To ona głównie grała w Plemiona i większość informacji jakie mam o grze mam właśnie od niej. Po prawdzie, bez niej ten artykuł najpewniej w ogóle by nie powstał.
SPRAWDŹ TAKŻE ZESTAWIENIA TOP NAJLEPSZYCH GIER MMORTS, STRATEGICZNYCH I WOJSKOWYCH ONLINE
Sprawdź też inne poradniki w naszej bazie.
Artur "MrFler" Borzucki
Praktycznie wychował się na grach, choć nigdy nie przepadał za łatwymi produkcjami. Darzy miłością serię Command and Conquer oraz trylogię S.T.A.L.K.E.R. ale lubi też pograć w mmorts'y, moba, rpg czy hack'n'slashe. Choć najdłużej graną przez niego grą był pierwszy Operation Flashpoint, który towarzyszył mu regularnie przez 12 lat i nawet dziś lubi do niego wrócić. Lubi nowe gry, bo "nawet tym nieznanym można dać szanse, potrafią zaskakiwać".
Rodzaj: Strategiczne
Grafika: tekstowo-graficzna • Premiera: 2003 • PvP: Tak • PvE: Nie •
Koszt: Darmowa • Platformy: Android, iOS, Przeglądarka internetowa • Wersja PL: Tak •
Producent: InnoGames GmbH • Wydawca: InnoGames GmbH • Tematyka: Rozwój wioski i podboje plemienne w średniowiecznym świecie
Ocena | Premiera | |
6. Forge of Empires | 7.7 | 2012 |
7. Wartime | 7.7 | 2019 |
8. My Little Farmies | 7.7 | 2013 |
9. My Free Zoo | 7.7 | 2012 |
10. Sea Of Conquest | 7.7 | 2023 |
Siemka znalazłem stronke ze skryptem który dodaje surowce http://supergamezone.pl/plemiona-hack-na-surowce/