Gatunek: Inne
Tematyka: Odkrywanie krainy Novrahi i magiczne bitwy
Grafika: tekstowo-graficzna
Producent: Everold PBF
Wydawca: Everold PBF
Platformy: Przeglądarka internetowa
Premiera: 2008
Wersja PL: TAK
Koszt gry: Darmowa
Limit wieku: brak
Aktywna: NIE
Everold jest grą typu PBF, co oznacza, że fabuła odbywa się na forum, gdzie gracze poprzez posty opisują działania wykreowanych przez siebie postaci. O powodzeniu akcji i samej kreacji świata decyduje Mistrz Gry lub Narrator. Nazwa tej drugiej grupy sugeruje sposób zabawy – całość przypomina wspólne tworzenie historii, której cel znany jest tylko prowadzącemu, jego kierunek może być jednak uzgadniany z użytkownikami. Od książek forum odróżnia nacisk na równe zaangażowania obu stron, zarówno graczy będących niejako bohaterami osobistych przygód i częścią większej, ogólnej fabuły, jak i Mistrzów, którzy czuwają nad logiką i sensem wszystkich wątków.
Należymy do tzw. starej gwardii PBF-ów, forum działa już od 2008 roku, jednak w międzyczasie znacznie zmieniło swój charakter: transformacji uległ nie tylko wygląd szaty graficznej, ale przede wszystkim mechanika jak i główne założenia uniwersum. Obecnie trwa trzecia edycja, będąca kontynuacją poprzedniej wersji. Wśród graczy i administracji można znaleźć zarówno osoby znające forum w jego pierwotnym kształcie, jak i tych, którzy naszym tworem zainteresowali się stosunkowo niedawno, biorąc pod uwagę datę powstania. Zarówno MG, jak i gracze są skorzy do pomocy, panuje też luźna, przyjazna atmosfera. Wspiera nas w tym Zygfryd, bot uwielbiający powitania i strzegący czystości języka poprzez upomnienia, który jest zawsze gotowy do tego, aby odpowiedzieć na wszelkie pytania, podzielić się przydatnymi linkami lub wypomnieć najbardziej zapadające w pamięć kwestie współgraczy.
Everold jest osadzony w autorskim świecie Dark Fantasy. Akcja dzieje się w jednym z czterech państw: położonych na kontynencie Księstwa Jaksaru, Królestwa Waldgrossen i Zjednoczonego Sułtanatu Nerdii oraz Cesarstwie Czterech Wysp. Każdy kraj inspirowany jest inną kulturą, co można dostrzec po wprowadzonych podziałach administracyjnych i imionach wywodzących się tych państw ludzi. Obecnie mamy rok 1526, co oznacza, że jesteśmy w epoce Renesansu. Na rozwój technologiczny w naszym uniwersum ogromny wpływ wywarła magia, dlatego realia świata rzeczywistego nie zostały przeniesione jeden do jednego. Wspomniana magia ma swoje „naukowe” źródło; przypomina pokłady energii koncentrującej się w liniach obiegających glob, z których korzystać mogą tylko przystosowane do tego jednostki. Ów dar nie jest dziedziczny, należy przejść metamorfozę w Maszynie o pozaziemskim pochodzeniu, aby móc korzystać z mocy. Istnieje szereg frakcji, z których najprężniej działają dwie: Zakon Niebieskiego Płomienia, który powstał jako sprzeciw wobec manipulacji Maszyną i powoływania kolejnych magów, a także Żniwiarze, czyli organizacja złożona z profesjonalnych, chronionych prawem najemników, którzy zajmują się likwidacją zdeprawowanych możnych i urzędników.
Gracz decydując się na rozgrywkę u nas ma do wyboru kilka klas: „szarzy” obywatele (przy czym nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykreowana postać była ważnym urzędnikiem lub nawet władcą jakiejś prowincji/miasta), Egzarchowie, Drudzy i Szarzy. Istnieje też grupa Pierwszych, ale z powodu ogromu posiadanej przez nich mocy, początkujący nie może wybrać sobie postaci startowej przynależącej do tej kategorii. Nie ma ograniczeń dotyczących wieku i profesji postaci – chętnie witamy zarówno najemników, jak i dostojników, nowatorskich inżynierów, a nawet zwykłych chłopów pracujących na roli. Dla każdego nasi prowadzący wymyślą ciekawą, rozwijającą rozgrywkę, warto jednak pamiętać, że określenie „dark” zobowiązuje – nie oszczędzamy graczy, chociaż unikamy bezsensownego znęcania się i piętrzenia niepowiązanych bezpośrednio z realiami świata trudności.
Rozgrywka opiera się przede wszystkim o storytelling. Nie jest jednak ważna liczba słów lub ogólna rozpiętość tekstu, a raczej logika i spójność postów pod względem fabularnym. Dla ułatwienia wprowadziliśmy też elementy mechaniki, przede wszystkim w przypadku korzystania z magii i określenia farta lub ewentualnego pecha.
Za ciekawe posty, wkład w życie forum i udział w organizowanych konkursach przewidziane są nagrody w postaci medali. Zaangażowani gracze otrzymują też czasem inne, nawet fabularne bonusy. Sprawdzeni i chętni do prowadzenia mogą też liczyć na awans na Narratora. Jesteśmy otwarci na pomysły i sugestie dotyczące rozbudowy forum, oczywiście o ile są zgodne z ustalonym lore.
Ocena | Premiera | |
6. Mistrzowie Żywiołów | 7.7 | 2014 |
7. Big Bang Empire | 7.7 | 2014 |
8. Heroes of the Storm | 7.7 | 2015 |
9. Hearthstone | 7.6 | 2014 |
10. Arkadia | 7.6 | 1997 |