Gatunek: Inne
Tematyka: Parodia (MMOG) - Symulacja życia
Grafika: 2D
Producent: SuperNova Interactive
Wydawca: Perfect Games Studio
Platformy: Przeglądarka internetowa
Premiera: 2009
Wersja PL: TAK
Koszt gry: Darmowa
Limit wieku: brak
Aktywna: NIE
Tetrykowo to jedna z najbardziej unikalnych gier internetowych, jakie kiedykolwiek powstały w Polsce. Tytuł stworzony przez Jarka Jasińskiego (właściciela studia SuperNova Interactive) miał swoją premierę we wrześniu 2009 roku. Humorystyczna gra zaprojektowana z myślą o przeglądarkach internetowych, w przystępny i zabawny sposób parodiowała ówczesne polskie realia, koncentrując się na stereotypie "moherowego beretu".
W Tetrykowie gracze wcielali się w postacie sympatycznych starszych pań, które codziennie śledziły transmisje w Radiu Ma’Ryja oraz Telewizji TR-wam, żeby być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami z Torunia. Akcja gry pełna była absurdalnych i zabawnych sytuacji, takich jak narzekanie na młodzież, wyczekiwanie na emeryturę czy uczestnictwo w pielgrzymkach. Elementy fabularne były przepełnione dystansem i humorem, dzięki czemu produkcja przyciągała zarówno osoby poszukujące rozrywki, jak i tych, które lubiły spojrzeć na polską rzeczywistość przez krzywe zwierciadło.
Tetrykowo łączyło w sobie elementy MMO oraz portalu rozrywkowego. Gra była podzielona na dwie główne sekcje, które mogły funkcjonować niezależnie od siebie lub jako jednolity projekt. Gracze mieli do wyboru tryb walki na Moherowej Arenie, gdzie uzbrojeni po zęby tetrycy mierzyli się ze sobą w dynamicznych pojedynkach, oraz tryb twórczy w Ciuchlandzie, gdzie mogli projektować i stylizować swoje postacie na eleganckie, pełne wigoru starsze panie. Każdy gracz miał możliwość wyboru jednej z tych ścieżek lub zaangażowania się w obie, co czyniło rozgrywkę elastyczną i dostosowaną do indywidualnych preferencji. Dodatkowym urozmaiceniem był system Klubów Seniora, gdzie uczestnicy mogli tworzyć własne wspólnoty lub dołączać do już istnieących, samodzielnie ustalając zasady ich działania.
Twórcy Tetrykowa nie ograniczyli się jedynie do tworzenia nowych elementów rozgrywki. W grze znalazły się również odświeżone wersje klasycznych tytułów, takich jak Tetris czy Pasjans. Dzięki wprowadzeniu nowych funkcjonalności, nawet ci gracze, którzy zdążyli się znudzić tymi grami, mieli powód, by do nich powrócić. Odświeżone klasyki stały się integralną częścią rozgrywki, a zdobywane w nich punkty mogły być wykorzystywane do rozwijania stworzonej przez gracza postaci. Tetrykowo udowodniło, że nawet znane i proste gry mogą zyskać nowe życie, jeśli zostaną w odpowiedni sposób wkomponowane w szerszy kontekst fabularny.
Tetrykowo było również portalem społecznościowym, który umożliwiał graczom integrację i współzawodnictwo. Oprócz założenia lub dołączenia do Klubu Seniora, gracze mogli brać udział w konkursach na najlepiej zaprojektowaną postać czy rywalizować w rankingach. Dzięki zaimplementowanemu systemowi multiplayer, możliwa była wspólna zabawa nawet z osobami znajdującymi się na drugim końcu świata. Tetrykowo łączyło ludzi o podobnym poczuciu humoru i stanowiło przestrzeń do nawiązywania nowych znajomości.
Jednym z największych atutów gry była jej unikalna stylistyka graficzna. Twórcy postawili na lekką, kolorową oprawę, która doskonale oddawała humorystyczny charakter produkcji. Każdy element gry – od projektów postaci po animacje – był przesiąknięty ironią i dystansem do polskiej rzeczywistości. Gra zdobyła popularność dzięki swojemu nietuzinkowemu podejściu do tematyki MMO. Twórcy zastąpili mroczne i poważne klimaty typowe dla tego gatunku światem pełnym humoru i absurdu. W Tetrykowie jest zabawnie, energicznie i trochę niepoważnie. To gra dla tych, którzy traktują świat z przymrużeniem oka.
Jednym z mniej znanych, ale niezwykle ciekawych elementów Tetrykowa były liczne mini-gry, które oferowały graczom dodatkowe formy rozrywki i pozwalały zdobywać unikalne nagrody. Mini-gry, takie jak „Polowanie na Rydze” czy „Głos Torunia”, wyróżniały się absurdalnym humorem i wymagały zarówno zręczności, jak i pomysłowości. Każda z nich posiadała własną fabułę i specyficzne wyzwania – np. w „Polowaniu na Rydze” gracze musieli jak najszybciej zbierać grzyby, unikając przeszkód takich jak nadgorliwi leśniczy czy deszcze meteorytów. Mini-gry były okazją, by zdobyć unikalne przedmioty, takie jak specjalne moherowe berety zwiększające „szczęście” postaci lub artefakty ułatwiające rozgrywkę na arenie. Wiele z tych przedmiotów miało również znaczenie humorystyczne – np. „beret z anteną” umożliwiał odbieranie dodatkowych wiadomości od Radiu Ma’Ryja.
Twórcy gry umiejętnie przemycili do niej satyryczne spojrzenie na polską scenę polityczną. Wirtualne postacie często nawiązywały do rzeczywistych wydarzeń i postaci, a gracze mieli możliwość organizowania demonstracji lub kontrdemonstracji, walcząc o wpływy w wirtualnym świecie. System polityczny w grze opierał się na idei „Rady Tetryków”, która reprezentowała głos graczy i decydowała o zmianach w świecie gry. Co ciekawe, gracze mogli ubiegać się o stanowiska w tej radzie, organizując kampanie wyborcze – nie brakowało przy tym żartobliwych obietnic, takich jak „więcej emerytur dla każdego” czy „darmowe bilety na pielgrzymki”.
W okresie swojej świetności Tetrykowo często pojawiało się w mediach, zarówno w formie recenzji, jak i humorystycznych materiałów na temat gry. Krytycy doceniali przede wszystkim unikalność pomysłu oraz to, jak sprawnie gra nawiązywała do polskiej kultury. Tetrykowo znalazło się również na liście 10 najbardziej oryginalnych gier przeglądarkowych, opublikowanej przez popularny portal technologiczny w 2011 roku.
Mimo swojego unikalnego charakteru i pozytywnych opinii graczy, Tetrykowo zakończyło działalność po kilku latach istnienia. Gra jednak na zawsze pozostanie w pamięci tych, którzy mieli okazję doświadczyć jej humoru i niezwykłej atmosfery. Tetrykowo to dowód na to, że polska kreatywność potrafi zaskoczyć i dostarczyć niezapomnianej rozrywki. Tetrykowo to nie tylko gra, ale także fenomen, który pokazuje, jak można połączyć zabawę z refleksją nad codziennym życiem. Choć projekt został zamknięty, jego humor i oryginalność na zawsze pozostaną częścią polskiego krajobrazu gier internetowych.
Ocena | Premiera | |
6. Mistrzowie Żywiołów | 7.7 | 2014 |
7. Big Bang Empire | 7.7 | 2014 |
8. Heroes of the Storm | 7.7 | 2015 |
9. Hearthstone | 7.6 | 2014 |
10. Candy Match | 7.6 | 2021 |
KAPITAN
124SĘDZIA DREDD
359ROZPOZNAWALNY
1542015-10-14
Status: własna firma
WWW: https://ski-jumps.pl/
Gram w: Delirium ;)
Ulubione gatunki: mmorpg, strategiczne, inne
Tematyka gier:
Preferowana grafika:
Platformy: pc, windows phone
O sobie:
Pierwszy oficjalny Deliryc
Dzięki za pozytywne słowa! Aktualnie "schedę" po Perfect Games przejęła firma SuperNova Interactive i można śledzić postępy oraz nowe projekty tutaj: http://www.supernovainteractive.pl/
Zajebista gierka, szkoda że już jej nie ma ponieważ była najlepszą w swoim rodzaju i idealnie nawet teraz pokazywałaby realia polski w przyjemny dla oka prześmiewczy sposób. Liczę że gra kiedyś jeszcze powstanie z martwych tymczasem trzymajcie się ciepło Perfect Games i lećcie dalej.