Coraz częściej w różnych kontekstach pojawia się tajemniczy skrót NFT. Jedną z branż, na której to nowoczesne pojęcie odbija się najmocniej, jest branża gier wideo. W związku z tym postanowiliśmy przygotować garść informacji na temat samych NFT, jak i na temat tego, jak naszym zdaniem zmienią one branżę gier wideo. Wyjaśnimy więc, czym w ogólne jest NFT, na podstawie jakiej technologii działa i jakie jest jego znaczenie w grach wideo. Na koniec przyjrzymy mu się od strony finansowej i spróbujemy przewidzieć, czy NFTy mają szansę na stanie się nowym sposobem na zarabianie w internecie.
Samo pojęcie NFT ma już ponad 10 lat, bo pierwszy raz pojawiło się już w 2012 roku, choć tak naprawdę NFT popularność w pewnych kręgach zdobyło dopiero w 2017 roku za sprawą CryptoKitties (więcej na ten temat w dalszej części tego akapitu). Pomimo stosunkowo długiej obecności w internecie NFT wciąż jest nierozumiane przez wiele osób. Naszym zdaniem nie jest to nic trudnego i postaramy się wyjaśnić, czym ono jest w kilku zdaniach.
Nazwa NFT to skrót od angielskiego Non-Fungible Token, co tłumaczy się na język polski jaki „niewymienny token”. Jest to więc rodzaj kryptograficznego tokena przypominającego kryptowalutę jak Bitcoin. Różnicą jest to, że NFT jest niepodzielne i niewymienialne. NFT nie da się więc powtórzyć ani podzielić na mniejsze kawałki. NFT reprezentuje jakiś wirtualny przedmiot i daje prawo własności do niego. Przedmiotem takim może być cyfrowe dzieło sztuki, postać, nieruchomość w wirtualnym świecie czy nawet mem.
Dobrym pomysłem na przedstawienie przykładu NFT jest jego pierwsze zastosowanie, czyli wspomniane wcześniej CryptoKitties. Była to gra, w której gracze adoptowali i handlowali wirtualnymi kotami kupowanymi za prawdziwe pieniądze. Każdy kot był inny i mógł należeć tylko do jednego użytkownika. Koty można było łączyć w pary i rozmnażać. Zasadą działania gry było więc kupowanie wirtualnych kotów, rozmnażanie ich i sprzedawanie z zyskiem. Dla wielu osób może wydawać się to absurdalne, ale było wiele osób zainteresowanych nabyciem wirtualnego kota, a ich ceny osiągały nawet 100 000 dolarów.
NFT działa na podstawie tego samego systemu, co kryptowaluty, czyli blockchaina. Technologia ta pozwala na przesyłanie danych przez internet w zaszyfrowany sposób pomiędzy użytkownikami bez scentralizowanego nadzorcy. Dane przesyłane są przez system bloków, w których przechowywane są we fragmentach znajdujących się na komputerach wszystkich osób w łańcuchu łączącym użytkowników przesyłających między sobą owe dane. Zmienienie informacji na jakimkolwiek etapie spowodowałoby odrzucenie go przez sąsiedni blok, dzięki czemu dane są zabezpieczone. W ten sposób wirtualny przedmiot wykorzystujący NFT jest niemożliwy do skopiowania, przez co można dokładnie określić jego właściciela.
Fakt posiadania technologii pozwalającej jednoznacznie ustalić właściciela wirtualnego przedmiotu pozwala na tworzenie unikalnych przedmiotów w grach wideo. Dzięki temu użytkownicy mogą handlować między sobą przedmiotami, nieruchomościami czy nawet postaciami w grach typu Dota 2, mając świadomość, że są oni ich jedynymi i prawnymi właścicielami. Gracz może stworzyć sobie postać, która wygląda absolutnie wyjątkowo i ma w ekwipunku jedyne w swoim rodzaju przedmioty. NFT daje też graczom możliwość handlowania między sobą, a nie tylko kupowania przedmiotów bezpośrednio od producenta gry.
Jedno jest pewne: na NFT ktoś zarobi. Pytanie tylko, czy będą to wyłącznie producenci gier i twórcy wirtualnych przedmiotów, czy też gracze. Ci pierwsi zarobią bez wątpienia, ponieważ będą w stanie sprzedawać przedmioty, które nie mają żadnego fizycznego odpowiednika.
Naszym zdaniem zarobić będą też w stanie sami gracze. Najprawdopodobniej popularne będzie kupowanie postaci, czy przedmiotów od producenta albo innego gracza, a następnie sprzedawanie ich za wyższą kwotę. Już teraz widzimy, że awatary NFT czy wirtualna sztuka jest wymieniana pomiędzy użytkownikami i często osiąga astronomiczne kwoty. Jest tylko jeden problem – zarobią wszyscy z wyjątkiem tego jednego nieszczęśnika, który zapłaci za NFT już tak wysoką kwotę, że nikt nie będzie chciał kupić go drożej lub będzie akurat w posiadaniu niemodnego i bezwartościowego przedmiotu.
NFT w grach wideo jest więc sposobem na jasne i bezpieczne określenie, kto jest właścicielem danego wirtualnego przedmiotu oraz daje szansę na handlowanie przedmiotami w grze – podobnie jak robimy to z fizycznymi rzeczami w prawdziwym świecie. Dzięki temu wirtualny świat gier może się rozwijać i jeszcze lepiej symulować świat fizyczny.
Interesują Cię nowoczesne trendy i innowacje technologiczne? Przeczytaj artykuł o rewolucyjnym narzędziu, jakim jest sztuczna inteligencja ChatGPT od firmy OpenAI. Poznaj przełom w AI.
Portal MMO Team
Nasza misja to dostarczanie Wam najlepszych informacji i multimediów ze świata gier komputerowych, ze szczególnym uwzględnieniem niesamowitych gatunków: MMO, MMORPG i MOBA.
Rodzaj: Fantasy MMORPG
Grafika: izometryczna • Premiera: 1998 • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: Pay-to-play (dostępna tylko w Azji) • Platformy: PC, Windows • Wersja PL: Nie •
Producent: NCsoft • Wydawca: NCsoft • Tematyka: Klasyczna fantasy MMORPG - wojna klanów i eksploracja
Ocena | Premiera | |
6. Ragnarok Online 2: Legend of the Second | 7.7 | 2012 |
7. World of Chaos | 7.7 | 2021 |
8. Hero Wars | 7.7 | 2016 |
9. Ragnarok Online | 7.7 | 2002 |
10. Broken Ranks | 7.7 | 2022 |