Przyznam szczerze, że to pytanie zadałem ankietowanym z kilku powodów. Po pierwsze, jestem fanem uniwersum StarCraft. Po drugie, sierż. Petarda była moją drugą postacią zakupioną w grze i długi czas pozostawała moim "mainem". Po trzecie, jestem miłośnikiem jednostek mechanicznych i wspieram niemal każdą ideę umieszczenia takowych w HotSie.
Trzeba przyznać, że specyfika czołgu Crucio sprawia, że ta bohaterka jest naprawdę trudną do ogrania postacią, która wymaga niebywałego zgrania całego teamu, by była użyteczna. Jednak rework stanowczo jej się przyda. Do tej pory czołg rdzewiał gdzieś w kolejce do zmian, podczas gdy inni dostawali je częściej (Kael'Thas dostaje zmiany w każdym patchu od swojej premiery). Co prawda Blizzard kilkukrotnie "buffował" sierż. Petardę dodając jej HP, redukując CD na zmianie trybu, czy zwiększając zasięg ataków. Jednak to wciąż za mało! Są bohaterowie, którzy są w stanie niemal bezkarnie ją eliminować! Jedynie pozostają obawy, że rework zamiast poprawić jej gameplay, jeszcze bardziej go zrujnuje. I chyba każdy ma nadzieję, że tak nie będzie, zaś sam czołg oblężniczy stanie się dużo lepszym pickiem niż obecnie.
Co zaś tyczy się innych bohaterów z uniwersum StarCraft, to najczęściej przewijali się:
Nova - ludzie domagają się zmiany dla jej wabika, który obecnie jest po prostu niczym. Przed reworkiem wabik był użyteczny, był groźny. Obecnie jest zbędny.
Zeratul - Mroczny Prałat, wg niektórych opinii, obecnie zatracił swoją rolę. Stworzony pierwotnie do ataków z zaskoczenia i wykańczania niczego niespodziewającego się przeciwnika, obecnie stał się raczej bruiserem, co przeczy ideologii tejże postaci.
Raynor - Stary poczciwy Jimmy również mógłby skorzystać z dobrodziejstw reworku, gdyż obecnie ma chyba tylko 1 build, zaś nawet jego ultimate'y w obecnych czasach nie są szaleństwem. Potrafi przywalić, to fakt, ale nie jest już tak dobry jak kiedyś.
Artanis - Protoski Hierarcha mimo kilku zmian na życzenie graczy, potrzebuje kolejnych. Najczęściej ludzie podają takie elementy, które zwiększą jego mobilność (ktoś kiedyś na forum stwierdził, że ma "mobilność emeryta"). Jestem również na tak, gdyż obecnie nasz jedyny Wojownik ze StarCrafta nie ma żadnej dobrej możliwości wejścia do walki.
Gdzieniegdzie padały też propozycje zmian do por. Morales, Kerrigan (oddajcie zerglingi!) oraz Zagary.
Nie ma co się oszukiwać, StarCraft został tak skonstruowany, że jednostek, które można by przerobić na bohaterów jest niewiele. Jednak przy odpowiedzi na to pytanie, opinie są podzielone.
Część z ankietowanych uważa, że nie ma w tym nic złego, zaś Lore uniwersum zawiera dość postaci, kluczowych postaci, które można w HotSie umieścić.
Z kolei inni uważają, że obecność tychże jednostek jako campy nie wyklucza ich obecności jako bohaterów. I może być w tym zdziebko prawdy, gdyż jak widać choćby po Placówce Braxis, mimoiż mamy dwóch Marines (Raynor i Tychus) oraz Ducha (Nova) nie przeszkodziło to w umieszczeniu tychże jednostek jako creepy. Może więc jest jeszcze nadzieja na to, że jednostki typu Wiking czy Helbat wyjdą jeszcze jako bohaterowie.
Nowe skórki w większości głosów spotkały się z pozytywnymi recenzjami. Mimo, że nie wszystkim przypadł do gustu Rzeźnikolisk, większości (w tym również mnie) wybór Rzeźnika na "zamianę" w zerga był idealny. Idealnie się wpasował w postać. Rakieter Rexxar również wypada świetnie, choć jeden z ankietowanych przyznał, że Misza mogła zostać bez zbroi.
No i jak to określił inny z ankietowanych, wisienka na torcie - Kerrigan Królowa Duchów. Od dawien dawna ludzie myśleli jak mogłaby wyglądać skórka Sary jako ducha. Największą przeszkodą w wizjach graczy były jej "skrzydłoostrza" (że je tak nazwę), gdyż to właśnie nimi wykonuje swoje ataki. Jednak Blizzard wyszedł z tego problemu w pięknym stylu. Skórka prezentuje się cudownie i dla wielu najtrafniejszym podsumowaniem jej jest: "Shut up and take my money!".
O tym jak ludzie odbierają system MVP możnaby napisać osobny artykuł, który długością dorównywałby temu. Debaty, wymiany opinii, czy niejednokrotnie też zacięte spory o niego ciągną się od czasu pierwszej wzmianki o nim. Z jednej strony jest to długo wyczekiwany dodatek. Z drugiej zaś zbiera ogrom negatywnych opinii odnośnie jego wykonania.
Sama idea MVP jest świetna. Nareszcie będziemy mogli zobaczyć, kto faktycznie przysłużył się w meczu i będziemy mogli taką osobę nagrodzić. Niestety, nie wiemy jeszcze, co dokładnie będzie nagrodą.
Problemem mogą być oczywiście gracze, którzy mogą z samej zawiści nie głosować na prawdziwych bohaterów meczu. No ale cóż, zawsze najbardziej zawodnym ogniwem jest człowiek i brak możliwości przewidzenia jego zachowań.
Wśród moich ankietowanych widać jednak nadzieję, że system będzie się dobrze sprawował i rozwijał we właściwym kierunki. I ja również mam taka nadzieję.
Jako ostatnie pytanie, którego nie mogło zabraknąć. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że wśród contentu, który chcieliby zobaczyć, muszą się znaleźć jeszcze postacie z uniwersum StarCraft. W przeciwnym przypadku event będzie "biedny". Trudno się z tym nie zgodzić, jeden bohater w evencie tematycznym to stanowczo za mało.
Co do zmian balansujących to gdzieś coś chodzą słuchy o reworku Nazebo, czekamy też na Petardę, no i poza tym to przywrócenie przydatności Ośmiochwytu Męcika, który ostatnio ucierpiał, czy kolejne zmiany dla Kael'Thasa i Szarogrzywego.
Ja zaś dodam kilka zgoła innych propozycji. Skoro nasza czołgistka ma dostać rework, to ja bym chciał, by Blizzard zmienił jej... cały model. Obecnie jej czołg wygląda jak wielki klocek lego. Powinna w większym stopniu przypominać czołg oblężniczy z StarCraft 2. Mógłby wyjść jako część reworku (inny model wiąże się z innym hitboxem postaci). Poza tym widziałbym też pewne zmiany skórek m.in. Raynora, gdzie od samego początku kłuje mnie w oczy ten bagnet w karabinie i otwarta przyłbica, nie mówiąc o podstawowym kolorze zbroi, który powinien być czarny, a nie szary.
Co do bohaterów, nie licząc wspomnianych wcześniej jednostek mechanicznych, wyczekuję m.in. gen. Warfielda, Stukova, Fenixa/Talandara, Selendis, Vorazun, Karaxa, Swanna i Tosha. Może ktoś z nich zawita do Nexusa podczas Machin Wojny.
Czas zakończyć nasze podsumowanie. Czy Machiny Wojny są tym, na co czekaliśmy od ponad roku? Zdecydowanie tak! Jak wypadnie event i jak gracze przyjmą jego elementy? O tym przekonamy się w następnym artykule, który napiszę pod koniec września i będzie tym razem o wrażeniach z eventu oraz tym, jak wypada w stosunku do oczekiwań.
Chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do powstania tego artykułu, zwłaszcza tym, którzy poświęcili naprawdę dużo czasu na szczegółowe wyrażenie swoich opinii, a są to m.in.: DarkVathom, czarnysmok i Sasia oraz kilkoro innych, którzy jednak nie podali swoich nicków. :)
Specjalne podziękowania należą się też innemu bardzo wartościowemu członkowi polskiego community Heroes of the Storm, właścicielowi strony www.bohaterburzy.pl oraz bardzo doświadczonemu graczowi - Sonsiatowi - który pomógł mi w zorganizowaniu "kampanii reklamowej" dla ankiety oraz artykułu.
Wydarzenie dobiegło już końca.
Przeczytaj jak wypada konfrontacja oczekiwań z rzeczywistością w podsumowaniu eventu.
Przegapiłeś pierwszą część wywiadu?
Zapoznaj się z nią.
Artur "MrFler" Borzucki
Praktycznie wychował się na grach, choć nigdy nie przepadał za łatwymi produkcjami. Darzy miłością serię Command and Conquer oraz trylogię S.T.A.L.K.E.R. ale lubi też pograć w mmorts'y, moba, rpg czy hack'n'slashe. Choć najdłużej graną przez niego grą był pierwszy Operation Flashpoint, który towarzyszył mu regularnie przez 12 lat i nawet dziś lubi do niego wrócić. Lubi nowe gry, bo "nawet tym nieznanym można dać szanse, potrafią zaskakiwać".
Rodzaj: Inne
Grafika: izometryczna • Premiera: 2015 • PvP: Tak • PvE: Nie •
Koszt: Darmowa • Platformy: Mac OS, Windows • Wersja PL: Tak •
Producent: Blizzard Entertainment • Wydawca: Blizzard Entertainment • Tematyka: MOBA - epickie starcia bohaterów z uniwersów Blizzard
Ocena | Premiera | |
6. Mistrzowie Żywiołów | 7.7 | 2014 |
7. Big Bang Empire | 7.7 | 2014 |
8. Heroes of the Storm | 7.7 | 2015 |
9. Hearthstone | 7.6 | 2014 |
10. Arkadia | 7.6 | 1997 |