Open Space to niszowy, polski tytuł, który ogramy w przeglądarce. Projekt tworzy i rozwija zaledwie kilka osób, co narzuca grze pewien bezkompromisowy charakter w zakresie stosowanych rozwiązań. Gracze wcielają się w dowodzącego flotą i mają za zadanie jej rozbudowę oraz poszerzanie swoich wpływów w przestrzeni kosmicznej. To, jaką strategię wybiorą, zależy już wyłącznie od nich.
W grze dostępne są cztery rasy, z których każda prezentuje inny styl gry. Każda ma też dostęp do unikalnych statków i technologii. Aderianie to nacja kupców i handlowców, którzy skupiają się na pokojowych interakcjach z innymi i pomnażaniu w ten sposób bogactw i zasobów. Ich statki mają większą prędkość i ładowność od pozostałych ras, kosztem pancerza i uzbrojenia. Wragburianie to kosmiczni piraci, którzy bogacą się stosunkowo łatwo i szybko, napadając i rabując, lecz ponoszą przy tym większe ryzyko utraty floty. Ich statki mają najsilniejsze uzbrojenie ze wszystkich. Marcjanie to zawodowi, świetnie wyszkoleni żołnierze, najlepiej opancerzeni, lecz ustępujący siłą ognia piratom. Nadrabiają za to przy bezpośrednim starciu, gdzie uwidacznia się ich doświadczenie bojowe i organizacja. Czwarta rasa – Blackirianie – nie jest dostępna dla graczy. Jak opisują twórcy gry, są to „astralni szpiedzy” przemierzający kosmos w jednostkach wywiadowczych i mający dostęp do zaawansowanych technologii.
Podstawowym zadaniem gracza jest wykonywanie misji. Ich pula jest bardzo zróżnicowana w zależności od tego, która rasa zleca daną misję. Piraci mogą np. potrzebować wsparcia podczas napadu na wrogą flotę, podczas gdy kupcy poproszą o pomoc przy transporcie surowców. O ile wyboru rasy i taktyki dokonujemy podczas rejestracji, nic nie stoi na przeszkodzie, by w trakcie gry wykonywać misje innych ras, co z czasem zaowocuje wzrostem reputacji. W końcu uzyskamy dostęp do jednostek i technologii danej rasy (nie da się tego jednak zrobić ze wszystkimi rasami – po zdobyciu wystarczająco wysokiego uznania u jednej z ras, misje pozostałych przestaną być dostępne). Warto zaznaczyć, że misje nie są wyłącznie zlecane przez skrypt gry, lecz także odpowiednio wysoko postawionych graczy w hierarchii danej rasy. Wykonywanie misji wpłynie również na wzrost rangi gracza jako dowódcy floty.
Rozwój technologii i rozbudowa kolonii jest ważną częścią gry, lecz główną jej część stanowi zarządzanie flotą. Bez niej nie wykonamy żadnej misji. Każda z ras ma swoje własne, unikalne statki, które dzielą się na kilka grup i klas. Są statki wydobywcze, myśliwce, bombowce, statki nowej generacji. Ciekawym pomysłem jest możliwość projektowania własnych okrętów. Aby to robić, należy opracować odpowiednie technologie i pozyskać plany konstrukcyjne poszczególnych części (które następnie można ulepszać, zwiększając możliwości statku). Dzięki temu można zaryzykować stwierdzenie, że w świecie Open Space nie ma dwóch takich samych flot.
Oprócz zarządzania statkami i wykonywania misji, kosmos oferuje nam niezmierzone przestrzenie do zbadania. W trakcie eksploracji możemy natknąć się na planety wraz z księżycami, planetoidy, asteroidy i stacje kosmiczne. Wszystkie z wymienionych można skolonizować, a na każdej z nich będzie można postawić inne budynki. Ważną częścią zarządzania jest inwestycja w systemy obronne, studzące militarne zapały innych graczy. Oczywiście każdy system jest skuteczny przeciw innemu rodzajowi zagrożenia, przydaje się więc skaner identyfikujący najeźdźców.
Open Space to ciekawy projekt. Na uznanie zasługuje fakt, że nad grą pracuje tak mały skład. Nie jest to gra łatwa, głównie z powodu mało przejrzystego i często nie ułatwiającego zrozumienie zasad interfejsu. Nie chcemy jednak oceniać gier niszowych przez pryzmat tego, jak przystępne (bądź i nie) są w odbiorze. Open Space przy bliższym poznaniu prezentuje wiele ciekawych rozwiązań: rasy, zróżnicowane misje, mnogość statków i pole do popisu przy ich konstrukcji. Gracze, którzy lubią te klimaty i nie zrażą się topornością interfejsu, mogą spędzić przy Open Space wiele godzin.
Maciek Masłoń
Jego pierwszymi grami było Age of Empires II i Turok: Dinosaur Hunter. Ten drugi potrafił przestraszyć (zwłaszcza, gdy miało się 8 lat), dlatego podczas gry w tle często leciała płyta Abby. Kiedy Dark Soulsy za bardzo mu dokopią, rzuca pada, by zagrać ze znajomymi w planszową Neuroshimę lub Grę o Tron. W wolnym czasie lubi pogotować, a za jeden z najpiękniejszych widoków uważa łódź płynącą pod żaglami. Marzy o wydaniu własnej powieści.
Rodzaj: Strategiczne
Grafika: 2D • Premiera: 2007 • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: Darmowa • Platformy: Przeglądarka internetowa • Wersja PL: Tak •
Producent: Paweł Tomczuk, Damian Korczewski, Maciej Kierczak • Wydawca: i-play24.net • Tematyka: Strategia kosmiczna - eksploracja, walka, handel
Ocena | Premiera | |
6. Forge of Empires | 7.7 | 2012 |
7. Wartime | 7.7 | 2019 |
8. My Little Farmies | 7.7 | 2013 |
9. My Free Zoo | 7.7 | 2012 |
10. Sea Of Conquest | 7.7 | 2023 |