W czasach, gdy rynek gier MMORPG zdominował World of Warcraft, zaś inne produkcje starają się w większym lub nieco mniejszym stopniu go naśladować, pojawiają się gry, które łamią utarte schematy. Taka też jest TERA, piękne dziecko koreańskiego Bluehole Studio, które potrafi zaskoczyć, mimo iż przyglądając się bliżej, można zauważyć pewne podobieństwa do kalifornijskiej produkcji. Czy jednak warto sięgnąć po dobrodziejstwa Arborei i zgłębić wszystkie jej tajniki?
Pierwszym elementem, który znacznie wyróżnia TERĘ od innych produkcji, jest świat, który przemierzamy. Jak się okazuje, dwa kontynenty, które zwiedzimy w trakcie gry, to grzbiety dwóch śpiących tytanów. Arboreia to twór ich snów o pięknym, pokojowym królestwie. Nie zabraknie więc burz polarnych, terenów pustynnych, leśnych, jak również wiosek i olbrzymich miast.
Świat wykreowany przez Aruna i Sharę zamieszkuje cała gama różnych ras, spośród których już niedługo wyłoni się kreowana przez nas postać. I tutaj Bluehole zasługuje na gromkie brawa. W grze dostępnych jest 7 zróżnicowanych zarówno pod kątem wyglądu, jak i umiejętności ras. Znajdziemy tu takie klasyki jak ludzie czy wysokie elfy, jednak na tym właściwie kończą się podobieństwa do innych produkcji. Świat gry zamieszkują też m.in. nawiązujący do mrocznych elfów Castanic, którym wyrosły rogi (dosłownie!), Amani przypominający człekopodobne smoki czy Baraka, potężna rasa olbrzymich mistyków.
Jednak warto osobno nadmienić pozostałe rasy, których już sam wygląd budzi niemałe zaskoczenie. Pierwsza to popori, które przypominają nieco krągłe... pluszaki. Kotki, szopy, misie panda i pieski. Drugą nietypową rasą są Elin, o dość kontrowersyjnym wyglądzie skąpo ubranych małych dziewczynek ze zwierzęcymi uszami wyrastającymi im z czubków głów. Jak nie sposób zauważyć, TERA jest jedną z tych nielicznych gier, w której nie uświadczymy wszędobylskich orków. I dobrze! Widać, że ekipa z Korei nie poszła na łatwiznę ślepo kopiując rasy z innych tytułów. W grze znajdziemy sporą ilość opcji kreowania postaci. Od gotowych wizerunków, po takie detale jak rozstaw oczu, szerokość szczęki itd.
Nasza postać może reprezentować jedną z aż 12 klas, gdzie obok klasycznych wojowników, łuczników czy magów znajdziemy też berserkerów, strzelców czy... ninja. Na uwagę zasługuje też fakt iż niektóre klasy dostępne są tylko dla wybranych ras i płci, zaś np. Żniwiarza możemy stworzyć dopiero, gdy mamy jakąś postać na poziomie 40.
Powiedzmy sobie wprost. Grafika w tej grze to istny majstersztyk. Bluehole postawiło na sprawdzony Unreal Engine 3, po czym wydarli z niego wszystko co tylko było możliwe. Efekty zaś widać już na pierwszy rzut oka na Arboreę, która zapiera dech w piersiach. Zarówno otoczenie, jak i postacie i potwory zostały zrobione z ogromną dbałością o szczegóły i zachowanie specyficznego dla nich charakteru. Nieraz zdarzyło mi się gdzieś po prostu przystanąć by podziwiać piękno świata TERY.
Piękno gry objawia się też w efektach ataków czy zdolności. Do tego ponadprzeciętnie wykonane animacje postaci sprawiają, że każda walka to prawdziwe widowisko i pokaz akrobatycznych wręcz zdolności. Ciosy, strzały, czary czy pociski wyglądają obłędnie. Nie gorzej prezentują się dźwięki. Zarówno otoczenie, jak i odgłosy walki zostały wykonane na naprawdę wysokim poziomie. Nic nie jest tak przyjemne dla ucha, jak kanonada trzech strzelców w lochach walczących z hordami wrogich stworzeń.
Każdą rasą i każdą klasą gra sie inaczej, nawet jeśli różnice te są niewielkie. Jednak tym co najbardziej wpływa na te różnice jest sama konstrukcja starć. W odróżnieniu od np. Star Wars: The Old Republic, każdy nasz atak i każdą zdolność trzeba samodzielnie wymierzyć. Dlatego w TERZE liczy się zarówno zręczność , szybkość jak i celne oko. Nadaje to grze naprawdę sporą dawkę dynamiki.
Przemierzanie lochów wraz z innymi, gdzie każdy atak i każda dobrze wymierzona zdolność jest na wagę złota daje ogrom satysfakcji i jest naprawdę niepowtarzalnym widowiskiem. Takie rozwiązanie sprawia, że gra na tle innych jest swego rodzaju rewolucją. Nie będziemy już ze znudzeniem wciskać tych samych klawiszy.
Każde starcie jest inne, wymagające, tym bardziej, jeśli przeciwnikiem jest boss. Te stworzenia mimo iż częste, to swoim wyglądem i charakterystyką różnią się na tyle, że zabijanie kolejnych nie jest rutyną. Co ciekawe, bossowie nie są jedynie zamknięci w lochach czy w ustalonych przez fabułę miejscach. Niektórzy swobodnie przemierzają sobie naszą piękną krainę. Jeśli mamy dość ikry (i potężne działo, względnie inne narzędzie zagłady) możemy się pokusić o próbę ubicia potwora w pojedynkę, lub zebrać kilku znajomych i wspólnie zaszarżować.
Niestety, nawet tak piękna i oryginalna gra nie ustrzegła się elementów, które mogą nie przypaść graczom do gustu. Pierwsze co rzuca się w oczy to brak polskiej lokalizacji. Co prawda wiele gier zostało przetłumaczonych tylko na najbardziej popularne i chodliwe języki, jednak miło byłoby pograć w naszym ojczystym.
Kolejnym przykładem mogą być wymagania gry. Niestety, coś za coś. Jeśli chcemy się cieszyć pełnią piękna gry, musimy posiadać dość mocny komputer. Jednak jeśli mamy odłożone w skarpetce kilka tysięcy, to taki wydatek na pewno sprawi nam przyjemność, gdy już będziemy mogli w pełni wsiąknąć na stworzony przez Aruna i Sharę świat.
Inną wadą jest fakt, iż gracze mogą wyzywać na tzw. duele (pojedynki 1v1) praktycznie każdego, bez większego względu na poziom. Sam padłem ofiarą takiego zagrania, gdy mając 10 poziom zostałem wyzwany przez gracza, który mimo iż grał tą samą klasą co ja, czyli strzelcem, położył mnie pojedynczym strzałem. Takie pojedynki nie są przyjemne dla nas, i podejrzewam, że nie są zbyt satysfakcjonujące dla inicjatora.
Czy warto więc sięgnąć po produkcję Bluehole? Jak najbardziej. Gra urzeka na niemal każdym kroku i potrafi przyciągnąć nawet wybrednych graczy. Sam dałem się złapać na syndromie "jeszcze jednego questa". Z jednej strony mamy naprawdę oryginalny świat, olbrzymią swobodę w kreowaniu naszego wirtualnego awatara oraz emocjonujące walki, z drugiej zaś piękną grafikę, która cieszy oko na każdym kroku i dźwięk, którego brzmienia przyjemnie się słucha.
TERA znalazła się w naszym zestawieniu TOP 7 GRY FANTASY MMO.
Zobacz jaką wywalczyła pozycję.
Artur "MrFler" Borzucki
Praktycznie wychował się na grach, choć nigdy nie przepadał za łatwymi produkcjami. Darzy miłością serię Command and Conquer oraz trylogię S.T.A.L.K.E.R. ale lubi też pograć w mmorts'y, moba, rpg czy hack'n'slashe. Choć najdłużej graną przez niego grą był pierwszy Operation Flashpoint, który towarzyszył mu regularnie przez 12 lat i nawet dziś lubi do niego wrócić. Lubi nowe gry, bo "nawet tym nieznanym można dać szanse, potrafią zaskakiwać".
Rodzaj: Fantasy MMORPG
Grafika: 3D • Premiera: 2011 • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: Darmowa • Platformy: Windows • Wersja PL: Nie •
Producent: Bluehole Studio • Wydawca: Gameforge AG • Tematyka: Action MMORPG - walka z demonami w otwartym świecie
Ocena | Premiera | |
6. Ragnarok Online 2: Legend of the Second | 7.7 | 2012 |
7. World of Chaos | 7.7 | 2021 |
8. Hero Wars | 7.7 | 2016 |
9. Ragnarok Online | 7.7 | 2002 |
10. Broken Ranks | 7.7 | 2022 |
Trochę niesprecyzowane, bo ta "wada" odnośnie pojedynku i bycia pokonanym jednym strzałem na 10 poziomie jest, ale tylko na serwerach czysto PvP. Brakuje właśnie w tej recenzji wzmianki iż Thera ma podzielony system (PvP i PvE), który aż tak mocno się między sobą nie różni. Na serwerach PvP w otwartym świecie niestety każdy może atakować każdego, bez względu na poziom, aczkolwiek istnieją bezpieczne miejsca, gdzie gracze nie są narażeni na atak typu miasta czy instancje. Co więcej tryb atakowania graczy rozpoczyna się od lvla 11 nie 10 :P
@Raven ciężko mi doprecyzować, ale chodziło bodajże o serwer PvE, bo ogólnie nie było możliwości walki PvP, jedynie jeśli typowo ktoś wyzwał Cię na duel (pokazywała się stosowna informacja, a po akceptacji TYLKO ten gracz mógł z Tobą walczyć)... I może faktycznie machłem się o ten jeden poziom :P...
REKRUT
0OBSERWATOR
0NOWICJUSZ
1Status: inne
WWW:
Gram w: ETS 2
Ulubione gatunki: strategiczne, inne
Tematyka gier: transport, samochody, sztuki walki, statki, miasto
Preferowana grafika: 3D
Platformy: pc
O sobie:
Ciekawe jak sie zalogowac na gre skoro nagle haslo nie pasuje mimo wczesniejszego zalogowania na glowna strone
KAPITAN
124SĘDZIA DREDD
357ROZPOZNAWALNY
1532015-10-14
Status: własna firma
WWW: https://ski-jumps.pl/
Gram w: Delirium ;)
Ulubione gatunki: mmorpg, strategiczne, inne
Tematyka gier:
Preferowana grafika:
Platformy: pc, windows phone
O sobie:
Pierwszy oficjalny Deliryc
Masz na myśli logowanie na stronie głównej Portal MMO? Jeśli tak, w grze należy zarejestrować się ponownie, nie jesteśmy (jeszcze) aż tak zintegrowani z grą ;)