Realistyczny świat wojowników, nordyckich run i walk o żelazo. Bezkres możliwości w grze o lekkiej dozie zdefiniowanej, choć wolnej od matematycznego obciążenia mechanicznej podporze. Przed Wami zimny i brutalny Jorden — gra PBF RPG skierowana do wszystkich zainteresowanych zmaganiami wczesnego średniowiecza.
Kilkutygodniowa podróż drewnianą łajbą przez wzburzone morze, będąc zaopatrzonym wyłącznie w beczki grogu i kapusty ciężko nazwać swoim marzeniem. Jednakże, gdy alternatywą jest tułaczka przez zimne lasy tundry pośród wzgórz, będąc narażonym na ataki plemion i dzikich zwierząt, to nawet trzeszcząca łajba wygląda przytulnie.
W bardzo skróconym wstępie tego typu realia prezentuje przed nami Jorden. Jest to forum RPG osadzone w świecie nordyckiej mitologii, drobnych społeczeństw wczesnego średniowiecza, władania Jarlów i odkrywania wartości żelaza. Jeżeli ktoś grał w skyrim, to tamtejsi nordowie czerpali z tych samych kulturowych inspiracji.
Poprzez forum RPG mam na myśli adaptacje rozgrywki papierowej w format play by forum. Innymi słowy, gracze tworzą postać i opisują jej działania i decyzje w swoich forumowych postach. Mistrz gry biorący rolę narratora opisuje efekt tych zmagań i reakcje wszystkich drugich i trzecioplanowych postaci na podjęte przez gracza decyzje. W ten sposób mamy rozgrywkę pozbawioną limitów. Role procesora, interfejsu i karty graficznej takiej maszyny obejmuje nasza wyobraźnia.
Początkiem takiej zabawy jest stworzenie postaci wpasowanej w realia, zdefiniowanie jej umiejętności i charakteru. Musimy w tym celu również zrozumieć system rozgrywki. W grach fabularnych wyróżniamy dwa standardy: gawędziarstwo (storytelling) oraz rozwiązania systemowe. W tych pierwszym nie ma żadnych technicznych podstaw na przewidywanie rezultatów, całość jest wynikiem opowiadań. W tych drugich używa się statystyk i kości, aby rezultaty były zależne od naturalnego szczęścia i strategii, eliminując stronnictwo mistrza gry prowadzącego historię.
Jorden jest umiejscowiony gdzieś w środku tego spektrum. Gra posiada statystyki, nie są one jednak zbyt precyzyjnie zdefiniowane, pozwalając mistrzom gry na ich w miarę osobistą interpretację. Wyraźnie jednak zaznaczają różnice pomiędzy poszczególnymi graczami, ich specjalności i możliwości. To rozwiązanie ma swoje wady i zalety, przede wszystkim jest znacznie przystępniejsze dla graczy nielubiących matematycznego strategizowania. W zamian za to mogą mieć miejsce drobne różnice pomiędzy skutecznością naszej postaci u różnych narratorów. Jeżeli te będą zbyt problematyczne, zawsze można je po prostu przedyskutować.
Niestety początkowo Jorden nie pozwala nam zbyt dużo mieszać w samych statystykach. Mamy trzy kategorie po trzy statystyki w każdej. Każda statystyka może mieć do trzeciego poziomu, jednak cała kategoria ma limit sześciu. Jest to całkiem ciekawe ograniczenie. Na początek dostajemy jeden punkt w każdej statystyce. Jeżeli zdecydujemy się na dorosłą postać dostajemy jeden dodatkowy wedle uznania. Jeżeli chcemy grać starcem, to dochodzi również gratisowy punkt do wiedzy. Oznacza to, że większość graczy zaczyna ze statystycznie tymi samymi możliwościami, a ich rozwój i wyróżnianie się ma miejsce dopiero w trakcie samej rozgrywki.
Oczywiście nie oznacza to, że gracze będą klonami. Jorden posiada klasyczny system wad i zalet, w którym obierając wrodzone lub nabyte w przeszłości wady, jak kalectwa czy braki genetyczne, możemy nabyć zalety dające nam coś osobistego. Podobnie mają się umiejętności: nasze wyuczone życiu fachy i hobby, które mają do czterech poziomów. Te kupujemy za pulę ośmiu punktów. W przypadku zarówno systemu wad jak i zalet, jak i umiejętności nie ma żadnej ograniczającej listy. Możemy więc zaprezentować naszą kreatywność i wymyślić coś, co zdefiniuje naszego bohatera.
Robiąc postać, musimy również zapoznać się ze światem gry. Musimy wiedzieć, kim jesteśmy, skąd i jaki mamy cel w życiu. Jorden ma bardzo dobrze opisany świat, choć nie dogłębnie rozwinięty. Oferuje to nam przygodę z niską barierą wstępu. Całość podstaw Jorden została zawarta w siedmiu tematach, w czym jeden to klimatyczny, ale opcjonalny prolog, a inny to opis mechaniki. Zostają więc zapoznać się z głównymi społeczeństwami, religią i kluczowymi lokacjami. Zależnie od tempa czytania można być gotowym do gry w Jorden po niespełna godzinie do dwóch.
Sam świat jest inspirowany nordycką mitologią, ze śladowymi elementami fantastyki. Opowieść nie jest historyczna, choć została umiejscowiona w dość realistycznych ramach: typowe dla pop-kultury średniowiecze pełne chciwców i gburów z łajnem na koszuli jest uargumentowanie erą wczesnego średniowiecza i początku obróbki żelaza, czasie, gdzie ludzkie społeczeństwa zaczęły się odbudowywać na wzgórzach po upadku ery brązu. Magii w Jordenie nie zobaczymy zbyt wiele, choć jest ona wpisana w świat. Istnienie bogów to fakt, o którym wiedzą gracze, choć ich postaci mają prawo być sceptyczne.
Duży nacisk w Jorden jest położony na interakcje społeczeństw obecnych w fabule. Wyróżniamy sześć głównych rodów o dość osobistych cechach, poczynając od typowych górskich kłusowników, poprzez wielorybiarzy, aż do poobwieszanych w ludzkie skóry hedonistów. Nad każdym z tych rodów pieczę sprawuje jakiś bóg, a przynajmniej oni jakiegoś wyznają. W ten sposób napędem fabularnym rozgrywki stają się potyczki na tle społecznym i religijnym.
Rozgrywka w Jordenie odbywa się w pojedynczych tematach omawiających istotne wydarzenia z historii. Tak więc w odróżnieniu od popularny sandboxów, tutaj nie zobaczymy działów podzielonych na lokacje oraz potencjalnego bałaganu związanego z ich przemierzaniem. Zamiast tego gracze wraz z umówionym mistrzem gry zamykają się w jednym temacie forumowym i w nim odgrywają swoją przygodę niezależnie od tego, gdzie ich nogi poniosą. Gdy taka się skończy, temat zostaje zamknięty i możemy udać się do następnego. Znacznie ułatwia to śledzenie fabuły poszczególnych graczy.
Sam odbiór Jordenu jest bardzo przyjemny. Forum jest niewielkie, schludne i czytelne. Wszystko łatwo znaleźć, a opisom świata często towarzyszą klimatyczne grafiki. Samo pismo też zasługuje na pochwałę. Dzięki autentycznie brzmiącemu nazewnictwu buduje świetny i unikalny nastrój.
Jeżeli miałbym mieć jakieś zarzuty, to forum nie posiada żadnych dedykowanych poradników dla osób nieznających gatunku forumowych RPG. Nie znajdziemy tutaj tematu, który wyjaśni nam podstawy odgrywania postaci czy budowania świata. Na szczęście na forum łatwo zadawać pytania. Dla zalogowanych dostępny jest shoutbox, na którym można zaczepić kogoś na szybko, a specjalne tematy pozwalają na pozostawienie pytań w stertach oraz przeglądanie tego, o co pytali inni. Wystarczy po prostu poczekać na odpowiedź.
Jorden bardzo chętnie polecam wszystkim. Jest to solidnie skonstruowany i czytelny RPG w bardzo przystępnej formie. Zwłaszcza ci, którzy wiedzą, o co chodzi, poczują się jak w domu. Zrobienie postaci to zaledwie krótki moment, a zaraz potem można zagłębić się w dość młody świat, którego kronika czeka na nowe karty.
Kamil Brach
Zatwardziały gracz komputerowy od najmłodszych lat. Nie gardzi żadnym istniejącym gatunkiem. Przeważający staż ma w strategiach turowych i MMORPG-ach. Niczego w życiu nie ceni sobie bardziej od dobrej zabawy, której nadmiar czerpie z rozrywki cyfrowej. Wolne chwile spędza na prowadzeniu sesji pen and paper, często w autorskich systemach. Pasjonat krajobrazu i projektowania gier.
Rodzaj: Inne
Grafika: tekstowo-graficzna • Premiera: 2017 • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: Darmowa • Platformy: Przeglądarka internetowa • Wersja PL: Tak •
Producent: Jorden RPG • Wydawca: Jorden RPG • Tematyka: Dark fantasy, wikingowie, mitologia nordycka
Ocena | Premiera | |
6. Mistrzowie Żywiołów | 7.7 | 2014 |
7. Big Bang Empire | 7.7 | 2014 |
8. Heroes of the Storm | 7.7 | 2015 |
9. Hearthstone | 7.6 | 2014 |
10. Arkadia | 7.6 | 1997 |