Fallout 76, pomimo trudnych początków, zyskał na znaczeniu dzięki rozbudowanemu systemowi osadnictwa i craftingowi, który dodaje nową dynamikę do serii. Gra dostępna na różnych platformach, co umożliwia graczom tworzenie i rozwijanie własnych osad w surowym, postapokaliptycznym świecie. Jako pierwsza gra z serii, oferuje pełną rozgrywkę multiplayer, co wprowadza nowe wyzwania, szczególnie w kontekście osadnictwa. W porównaniu do wcześniejszych części, jak Fallout: New Vegas czy Fallout 4, wprowadzenie systemu C.A.M.P. znacząco zmienia sposób, w jaki gracze podchodzą do budowania i zarządzania osadami.
System C.A.M.P. (Construction and Assembly Mobile Platform) to kluczowy element, który wyróżnia Fallout 76 na tle wcześniejszych części serii. W poprzednich grach, takich jak Fallout 4, osadnictwo było ograniczone do wybranych lokalizacji, co często prowadziło do stagnacji w budowaniu. Fallout 76 daje graczom znacznie więcej swobody, umożliwiając tworzenie osad w niemal dowolnym miejscu w Appalachach. Ta elastyczność pozwala na personalizację świata gry według własnych potrzeb, co jest dużym krokiem naprzód w stosunku do poprzednich odsłon serii.
Co więcej, Fallout 76 wprowadza aspekt współpracy między graczami, który w naturalny sposób wynika z trybu multiplayer. Wspólne budowanie osad czy obrona przed atakami wrogów stają się centralnym elementem gry. O ile w Fallout 4 gracze mogli liczyć tylko na wsparcie NPC-ów, o tyle w Fallout 76 współpraca z innymi realnymi graczami dodaje grze dodatkowej głębi i zmusza do bardziej taktycznego podejścia.
Crafting odgrywa centralną rolę w przetrwaniu w surowym świecie Fallout 76. W porównaniu do Fallout 4, system ten został znacząco rozbudowany, dając graczom możliwość tworzenia i modyfikowania praktycznie każdego elementu ekwipunku, od broni po pancerze. Jednym z elementów, który wyróżnia Fallout 76 w kontekście craftingu, jest degradacja sprzętu. W przeciwieństwie do Fallout 4, gdzie broń i pancerze mogły być użytkowane praktycznie bez końca, w Fallout 76 gracze muszą regularnie naprawiać swoje wyposażenie, co dodaje realizmu i zmusza do stałego zaopatrywania się w surowce.
W poprzednich grach serii, jak Fallout 3 czy Fallout: New Vegas, crafting był bardziej ograniczony i pełnił raczej drugorzędną rolę. Owszem, w Fallout: New Vegas gracze mogli modyfikować broń, jednak proces ten był znacznie mniej rozbudowany niż w Fallout 76. Fallout 4 zrobił krok w kierunku bardziej zaawansowanego craftingu, ale to dopiero Fallout 76 przeniósł ten aspekt na zupełnie nowy poziom, zmuszając graczy do strategicznego zarządzania zasobami.
System osadnictwa i crafting w Fallout 76 są ze sobą ściśle powiązane i razem tworzą fundament ekonomii gry. Zasoby zebrane przez graczy mają kluczowe znaczenie dla przetrwania i rozwoju osad. W przeciwieństwie do Fallout 4, gdzie większość surowców można było łatwo zdobyć, w Fallout 76 często trzeba podejmować ryzyko, aby zdobyć cenne materiały. To sprawia, że crafting staje się nie tylko koniecznością, ale również narzędziem przetrwania w trudnych warunkach.
Warto zauważyć, że ekonomia w Fallout 76 jest także napędzana przez społeczność graczy. Handel między graczami odgrywa ważną rolę w wymianie surowców i gotowych przedmiotów. W porównaniu do Fallout: New Vegas, gdzie ekonomia była bardziej zdefiniowana przez fabułę i interakcje z NPC-ami, w Fallout 76 gracze mają większą swobodę i wpływ na kształtowanie rynku. Możliwość handlu na żywo z innymi graczami dodaje grze element rywalizacji ekonomicznej, co jest unikalnym aspektem w serii Fallout.
Warto przyjrzeć się, jak system osadnictwa i crafting w Fallout 76 wypada na tle poprzednich gier z serii. Fallout 3, który zadebiutował w 2008 roku, zrewolucjonizował serię, wprowadzając graczy do trójwymiarowego, otwartego świata. Jednak pod względem osadnictwa i craftingu gra była stosunkowo ograniczona. Fallout: New Vegas, choć bardziej rozbudowany fabularnie, również nie oferował rozbudowanego systemu budowania czy modyfikowania ekwipunku.
Fallout 4 był pierwszą grą, która na poważnie wprowadziła system osadnictwa. Możliwość budowania własnych osad i zarządzania nimi była krokiem w kierunku tego, co oferuje Fallout 76. Jednak Fallout 4 ograniczał te działania do określonych miejsc, a multiplayerowy aspekt Fallout 76 PC dodał do tego mechanizmu nowy wymiar. Dzięki temu gracze w Fallout 76 mogą nie tylko budować osady, ale również bronić ich przed innymi graczami czy zmutowanymi stworzeniami.
Fallout 76 PS5, w porównaniu z Fallout: New Vegas, również wypada korzystnie pod względem personalizacji ekwipunku. O ile w Fallout: New Vegas modyfikacje broni były proste i ograniczone do kilku opcji, o tyle Fallout 76 oferuje znacznie bardziej złożony system craftingu, który wymaga od graczy nie tylko pomysłowości, ale również skutecznego zarządzania zasobami.
Fallout 76 recenzja od czasu premiery ewoluowała, a opinie graczy na temat gry stały się coraz bardziej pozytywne. Początkowe problemy, takie jak liczne błędy i niedociągnięcia techniczne, z czasem zostały naprawione, a regularne aktualizacje i dodatki przyczyniły się do poprawy jakości rozgrywki. System osadnictwa i crafting są teraz jednymi z najbardziej docenianych elementów gry, które odróżniają Fallout 76 od wcześniejszych części serii.
Twórcy gry starali się, aby mechaniki znane z wcześniejszych odsłon, takie jak otwarty świat z Fallout 3, bogata fabuła z Fallout: New Vegas czy rozbudowany system osadnictwa z Fallout 4, znalazły swoje miejsce w Fallout 76. Choć niektóre z tych elementów mogły być lepiej zaimplementowane w poprzednich grach, to jednak Fallout 76 zdołał połączyć je w sposób, który oferuje graczom nową jakość i większą głębię rozgrywki.
Podsumowując, Fallout 76, mimo trudnych początków, zyskał uznanie dzięki systemowi osadnictwa i craftingowi, które stały się centralnymi elementami rozgrywki. Gra na platformach Fallout 76 PS4, PC oraz PS5 oferuje unikalne doświadczenia, które są godne uwagi, szczególnie dla fanów serii Fallout. Dzięki regularnym aktualizacjom i zaangażowaniu twórców, Fallout 76 stał się solidnym tytułem, który z pewnością znajdzie swoje miejsce w sercach miłośników postapokaliptycznych światów.
Maksym Belilovskyi
Studiuję na kierunku Informatyka. Wybrałem specjalizację "Programowanie gier komputerowych" i większość swojego wolnego czasu spędzam w grach komputerowych. Jestem die-hard fanem wielu franczyz growych - zabraknie mi słów, żeby wspomnieć o każdej swojej ulubionej grze. Gry komputerowe miały i mają bardzo wielkie znaczenie w moim życiu, dlatego zdecydowałem się związać swoją przyszłość z tą branżą.
Rodzaj: MMORPG
Grafika: 3D • Premiera: 2018 • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: 179 zł + mikrotransakcje • Platformy: PC, XONE, PS4 • Wersja PL: Nie •
Producent: Bethesda Softworks • Wydawca: Bethesda Softworks, w Polsce CENEGA • Tematyka: MMO Survival FPS w świecie postapokaliptycznym
Ocena | Premiera | |
6. WarTank | 7.5 | 2015 |
7. Star Trek Online | 7.3 | 2010 |
8. M.E.A.T. | 7.2 | 2020 |
9. Life is Feudal | 7.1 | 2015 |
10. Star Stable | 7.1 | 2012 |