Zjawisko gier komputerowych dawno przestało być demonizowane w naszym społeczeństwie. Gry nie tylko bawią, ale i uczą, wyrabiają też refleks, poprawiają szybkość czasu reakcji i umiejętność radzenia sobie ze stresem i rozwiązywaniem problemów w czasie rzeczywistym. Stały się też sposobem na karierę zawodową, dzięki dynamicznemu rozwojowi e-sportu. Branża gier wideo generuje większe zyski niż rynek filmowy i muzyczny razem wzięte. Dzięki fenomenowi gier, pojawiło się też pojęcie grywalizacji. Co to właściwie jest?
Grywalizacja, zwana też gamifikacją lub gryfikacją (z jęz. ang. gamification), to wykorzystanie mechanizmów, technik i elementów zaczerpniętych z gier, w innych celach, związanych budowaniem i utrzymaniem zaangażowania, dobrych nawyków i pozytywnych zachowań w dążeniu do indywidualnego lub zespołowego mistrzostwa w jakiejś dziedzinie czy też innego założonego celu. Ma za zadanie motywować do działania, nauki oraz rozwiązywania problemów. Grywalizację wykorzystuje się w takich obszarach jak edukacja, marketing, opieka zdrowotna, sprzedaż, zarządzanie projektami, procesami i zespołem.
Obejmuje ona takie elementy mechaniki znanej z gier, jak zadania i wyzwania, pasek postępu, odznaki i trofea za osiągnięcia, różne poziomy trudności, rywalizację indywidualną i zespołową, kooperację, rankingi, punkty, wirtualne przedmioty, system nagradzania, wymiany i kolekcjonowania oraz komunikacji pomiędzy uczestnikami. Grywalizacja realizuje potrzebę podwyższania własnego statusu, rywalizacji, samodoskonalenia i rozwoju, poczucia wspólnoty i przynależności oraz możliwości wymiany i kolekcjonowania.
Grywalizacja realnie pomaga w takich obszarach, jak regularne uczenie się, budowanie nawyków efektywnej pracy, rozwój umiejętności przywódczych i wiedzy produktowej, rekrutacja, wdrażanie, szkolenie, sprzedaż, bezpieczeństwo, przestrzeganie procedur czy nawet uprawianie aktywności fizycznej i prowadzenie zdrowego trybu życia. Wykorzystując takie mechanizmy jak pasek progresu, zdobywanie punktów, natychmiastowy feedback do zadań, element rozrywki, fabuła, poziomy trudności czy kolekcjonowanie, może zwiększyć zaangażowanie ucznia czy pracownika, podnieść jego efektywność, zapewnić lojalność klienta, jednocześnie nie zastępując osobistej motywacji i nie odbierając autonomii.
Wykorzystanie zasad i mechanizmów grywalizacji w edukacji polega na przyznawaniu nagród w momencie osiągnięcia celu, nie są one jednak celem samym w sobie, a system nagradzania powinien być sprawiedliwy. Nagrody przyznaje się wieloetapowo, z nastawieniem na progres i zdobywanie kolejnych poziomów zaawansowania. Stawia się przy tym na kooperację, motywowanie do rozwiązywania problemów oraz samorozwoju i budowanie poczucia wspólnoty i zespołowości.
W marketingu natomiast celem grywalizacji jest nawiązanie interakcji z potencjalnym klientem, a także budowanie świadomości marki i przywiązania do niej. Zwykle jest to realizowane za pomocą między innymi programów lojalnościowych, interaktywnych quizów, konkursów, loterii, testów, zagadek oraz eventów. Pojawiają się w nich takie elementy grywalizacji, jak punkty rangi, nagrody, misje, zadania, rankingi, poziomy, paski postępu i tabele wyników. Buduje to zainteresowanie i aktywność.
Grywalizacja w serwisach z grami hazardowymi i zakładami bukmacherskimi polega na wprowadzeniu do usługi elementów, które wpłyną na wzrost zaangażowania użytkownika i zwiększy jego aktywność i intensywność korzystania z oferty, także poprzez zdobywanie punktów i kolejnych poziomów, na przykład w programach lojalnościowych VIP.
Aspekt potrzeby rywalizacji zaspokajają rankingi, często pojawiające się w serwisach hazardowych, które motywują użytkowników do gry perspektywą dodatkowej nagrody. Jeśli chodzi o prestiż i status, zapewniają go zdobywane punkty VIP przenoszące gracza na coraz to wyższy poziom, z czym są związane dodatkowe korzyści i bonusy. Wyzwania pojawiają się w postaci regularnych lub losowych zadań koniecznych do wykonania w celu zdobycia określonej nagrody, osiągnięcia wyższego poziomu czy określonego celu. Zaangażowanie, aktywność i lojalność graczy budują także cykliczne promocje dla stałych i powracających klientów, które oferuje swoim użytkownikom cotygodniową promocję kasynową, polegającą na bonusie w postaci dodatkowych 100% od wpłaconego depozytu od 10 do 600 EUR oraz 25 darmowych spinów w grze Book of Rebirth, a także bonus weekendowy w formie 100% od depozytu do 200 EUR i 35 darmowych spinów na automacie do gry Wolf Fang. Zachęca to graczy do większej aktywności i zaangażowania.
Portal MMO Team
Nasza misja to dostarczanie Wam najlepszych informacji i multimediów ze świata gier komputerowych, ze szczególnym uwzględnieniem niesamowitych gatunków: MMO, MMORPG i MOBA.
Rodzaj: Inne
Grafika: tekstowo-graficzna • Premiera: 2015 • PvP: Tak • PvE: Nie •
Koszt: Darmowa • Platformy: Przeglądarka internetowa • Wersja PL: Tak •
Producent: YEPS!? GmbH Cologne • Wydawca: YEPS!? GmbH Cologne • Tematyka: Symulator życia robota – rozwój bohatera
Ocena | Premiera | |
6. Mistrzowie Żywiołów | 7.7 | 2014 |
7. Big Bang Empire | 7.7 | 2014 |
8. Heroes of the Storm | 7.7 | 2015 |
9. Hearthstone | 7.6 | 2014 |
10. Arkadia | 7.6 | 1997 |