Tekstowe RPG-i online nie należą do popularnych gier. Nawet w czasach świetności pojedyncze tytuły przyciągały raczej nie więcej, niż kilka tysięcy graczy. Często wydaje się, że czas rozgrywek tego typu bezlitośnie się kończy, a jednak zawsze znajdzie się pewna grupa zapaleńców, którzy choćby i po dekadzie nieaktywności pragną znowu zawalczyć o fikcyjne osiągnięcia. Kolejną taką inicjatywę stanowi gra, która swoją nazwą nawiązuje bezpośrednio do korzeni – Vallheru.
Poza nielicznymi ikonkami, emotkami czy awatarami graczy, Vallheru w zasadzie nie oferuje doznań wizualnych. Gra skupia się za to na elementach, których popularniejsze pozycje najczęściej nie są w stanie dostarczyć. Mowa o rozbudowanej i zbalansowanej mechanice, wymuszającej na graczach podejmowanie współpracy. Vallheru jest bowiem grą multiplayer pełną gębą, lecz w sposób rozumiany w nieco inny – bliższy realiom historycznym – sposób. Tutaj do skutecznego podjęcia walki ze „Strażnikiem skarbu” wojownik potrzebuje czegoś innego niż drużyny złożonej z magów, łuczników i łotrzyka. Konieczne okaże się skonstruowanie łańcucha dostaw we współpracy z innymi graczami. Począwszy od wydobycia podstawowych surowców, przez kowala lub stolarza, zależnie od wybranego rodzaju walki, po wytwórców magicznych pierścieni, a nawet alchemika, sporządzającego trucizny i antidota.
Oczywiście nie tylko wojownicy mają w tym układzie coś do udowodnienia. Konieczność współpracy wymusza na graczach zrzeszanie się w klanach, czyli opartych na współpracy gospodarczych mikrosystemach. Celem dla klanów jest budowa Astralnej Machiny, która nie powstanie inaczej, niż poprzez ścisłą współpracę przedstawicieli każdej profesji. A jest w czym wybierać.
Postaci świata Vallheru dzielą się na siedem ras i sześć klas. Wybierają także jedno spośród ośmiu bóstw panteonu Vallheru lub pozostają bezwyznaniowi. Spośród klas jedna wyróżnia się ponad pozostałe, gdyż dzieli się na kolejne siedem zawodów. Mowa o rzemieślnikach, którzy posiadają możliwość zrzeszania się w cechach kowali, stolarzy, zielarzy, alchemików, jubilerów, górników i drwali. Wyjątkową postacią jest również traper, który posiadaną energię może dzielić pomiędzy przemierzanie gór, a hodowlę chowańców. Z kolei każda z czterech klas walczących: złodziej, wojownik, mag i barbarzyńca może być rozwijana według szeregu różnych strategii, umożliwiających zależnie od ambicji nastawienie się na walkę z innymi graczami lub zwalczanie potworów czy uprawianie kradzieży (w przypadku złodzieja). Niezależnie od obranej ścieżki, najlepsi z nich cyklicznie spotykają się na koniec każdej ery w wielkim turnieju o zaszczytne miano Czempiona.
Czytając niniejszy tekst, Czytelnik może się zastanawiać: „no dobrze, ale jak w tego typu rozgrywce mam podjąć rywalizację z osobami, które mają znacznie więcej czasu na rozwijanie postaci.” W tym miejscu warto przedstawić „energię” - czyli podstawowy zasób gry. Określana liczbowo energia to swoiste punkty akcji wydawane na niemal każdą czynność podejmowaną w trakcie rozgrywki. Przyrasta ona co godzinę według wartości zależnej od poziomu postaci i odkłada się do wartości trzytygodniowego przyrostu. W praktyce oznacza to możliwość uczestniczenia w rozgrywce na równych warunkach, nawet jeżeli nie jesteśmy w stanie logować się częściej niż raz na kilka dni.
Podsumowując omówienie gry warto wspomnieć o najważniejszym czynniku spajającym wewnętrzną społeczność, czyli rozbudowanych możliwościach podejmowania interakcji. Poza przesyłaniem sobie złota i towarów, gracze wymieniają się opiniami na forum, wewnętrznym forum klanu, czacie, prywatnej poczcie oraz komentarzach zamieszczanych pod każdego rodzaju wpisem. Dłuższe wypowiedzi publikowane są ponadto w wieściach od administracji, dziale plotek, vallheryjskiej gazecie, a nawet gromadzącej twórczość graczy biblioteką. Rozbudowany system rozgrywki i widniejąca na pasku bocznym lista graczy online powodują, że rozgrywka staje się nieco bardziej „osobista” w odbiorze. Nie doświadczymy tutaj częstego w innych grach multiplayer wrażenia, jakbyśmy mimo wszystko grali samemu.
Zobacz inne niezależne produkcje,
które opisaliśmy.
Tworzysz gry i chciałbyś, abyśmy przyjrzeli się Twojemu tytułowi? Napisz do nas na [email protected] i zgłoś swój projekt - jeśli nam się spodoba, napiszemy o nim!
Portal MMO Team
Nasza misja to dostarczanie Wam najlepszych informacji i multimediów ze świata gier komputerowych, ze szczególnym uwzględnieniem niesamowitych gatunków: MMO, MMORPG i MOBA.
Rodzaj: Fantasy MMORPG
Grafika: tekstowo-graficzna • Premiera: 2019 • PvP: Tak • PvE: Tak •
Koszt: Darmowa • Platformy: Przeglądarka • Wersja PL: Tak •
Producent: Vallheru Team • Wydawca: Vallheru Team • Tematyka: Tekstowy RPG – rozwijaj swoją postać i odkrywaj świat
Ocena | Premiera | |
6. Ragnarok Online 2: Legend of the Second | 7.7 | 2012 |
7. World of Chaos | 7.7 | 2021 |
8. Hero Wars | 7.7 | 2016 |
9. Ragnarok Online | 7.7 | 2002 |
10. Broken Ranks | 7.7 | 2022 |