Niedawno opublikowane zostały badania przeprowadzone przez PayPal we współpracy z SuperData. Dane uzyskano z kwestionariuszy wypełnionych przez 25 tysięcy osób w 25 kracjach. Jak wypadamy na tle innych krajów i co w ogóle mówią o graczach przeprowadzone badania?
Prawie połowa (43%) Polaków wybiera zakup w dystrybucji cyfrowej z prostego powodu - nie chce im się wychodzić z domu. Sklepy internetowe zdecydowanie dominują na naszym rynku, ponieważ nie wymagają one znaczącego zaangażowania w proces kupna. Okazuje się, że procentowo jesteśmy o wiele bardziej leniwi w stosunku do reszty globu (29% - globalnie tylu respondentów przyznało się do podobnych motywacji). Zaledwie 9% polskich graczy nie kupuje pełnych gier w wersji cyfrowej. W ostatnim czasie możemy zaobserwować, jak sklepy elektroniczne dostosowują się do naszego rynku, np. dodając naszą lokalną walutę (Steam), co może mieć wpływ na te wyniki.
W co gramy i na czym?
Kochamy FPS-y. W ciągu ostatnich trzech miesięcy 48% polskich graczy sięgnęło po grę z tego gatunku. Patrząc na odsetki, ustępujemy jedynie graczom z RPA (58%). Patrząc bardziej ogólnie, preferujemy gry akcji (53%) i odpowiada to światowym trendom (globalnie 48%)
W ciągu ostatnich trzech miesięcy w gry akcji grała niemalże połowa Polek (48%). To najwyższy odsetek wśród kobiet w całej Europie. Ulubiony gatunek pań to „akcja/przygoda” (53%). Analizując wyniki płci żeńskiej w nieco szerszym spektrum zauważymy, że Europejki lubują się w grach logicznych.
W Azji dominują platformy mobilne, a w Europie Zachodniej oraz w Stanach i Kanadzie - konsole. W naszej ojczyźnie wciąż panuje tradycja komputerowa. Gramy zazwyczaj na laptopach i na podstawie tych wyników znajdujemy się nad średnią ogólnoświatową (o 21 punktów procentowych więcej).
Według badań, Polacy preferują oglądać poradniki (43%). Guide’y w formie pisemnej odchodzą do lamusa – znacznie łatwiej i szybciej jest sięgnąć po telefon i obejrzeć film. Skoro już przy YouTube jesteśmy – około 20% respondentów angażuje się w samodzielną produkcję wideo, a 43% z nich czerpie dzięki temu zyski. Podstawowe źródła dochodu u tych osób to głownie reklamy i kontrakty ze sponsorami.
Okazuje się, że przy wyborze gry kierujemy się najpierw sugestiami rodziny i znajomych (63 %), potem forami dla graczy (31 %), następnie poradami youtuberów (27 %). Zdanie krytyków i dziennikarzy z branży liczy się najbardziej dla około 22% osób (w Europie jest to 17%). W Polsce w ciągu trzech ostatnich miesięcy gracze wydali przeciętnie 108 zł na pełne wersje gier i 63 zł w ramach dodatkowych mikrotransakcji. Próg wydatków o wysokości 180zł przekracza 20% wszystkich ankietowanych mężczyzn, a w przypadku kobiet jest to 11%.
Nie jest to pierwszy raz, kiedy PayPal i SuperData zwarli szyki i wspólnie opracowują badania. Poprzednio badano rynek e-sportu w Polsce. Jest to ciekawy materiał nie tylko dla PayPal ułatwiający targetowanie klientów, ale również i dla nas.
Norbert Lura
Studiuje socjologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Miłośnik kompetytywnych FPS’ów i gier wyścigowych, choć nie zamyka się w tych dwóch gatunkach. Jego pierwsze gry to Crash Team Racing, C&C Generals i przeglądarkowy Gladiatus. Poza grami uwielbia gadżety i branżę elektroniczną w ogóle. Zafascynowany tym, co przyszłe technologie mogą zaoferować przeciętnemu "Kowalskiemu".
Rodzaj: Shootery
Grafika: 3D • Premiera: 2014 • PvP: Tak • PvE: Nie •
Koszt: Free-to-play • Platformy: Smartfon, Steam, Windows • Wersja PL: Tak •
Producent: Pixonic • Wydawca: Pixonic • Tematyka: Taktyczne PvP mecha - bitwy robotów
Ocena | Premiera | |
6. Left To Survive | 7.7 | 2021 |
7. Mech Arena: Robot Showdown | 7.7 | 2019 |
8. World of Warplanes | 7.7 | 2013 |
9. Star Conflict | 7.6 | 2014 |
10. War Thunder | 7.6 | 2012 |